UTAlumni NetwerkNieuwsMartin Schievink en Bart van Borssum Waalkes winnen van den Kroonenbergprijs

Martin Schievink en Bart van Borssum Waalkes winnen van den Kroonenbergprijs

De oprichters van Akyla Martin Schievink en Bart van Borssum Waalkes winnen dit jaar de van den Kroonenbergprijs. Deze ondernemersprijs wordt jaarlijks uitgereikt door het Universiteitsfonds Twente tijdens de Entrepreneurial Day op de Universiteit Twente (UT). De prijs gaat naar de meest opvallende ondernemers met een UT-geschiedenis. Beide heren geven aan dat de UT een belangrijke rol speelde bij hun ontwikkeling. Mede dankzij de studie Technische Informatica, een ondernemerscursus bij aanvang, het klimaat van de ondernemende universiteit en de voorzieningen op de campus runnen zij nu een succesvol bedrijf.

Martin en Bart zijn in 1999 tijdens hun studie Technische Informatica aan de UT gestart met een studentenbedrijf van vier studenten. Na de propedeuse hebben ze de praktijkcursus ondernemerschap gedaan. Ze wilden graag een verbreding naast de studie en werden geïnspireerd en gefaciliteerd door de ondernemende universiteit. Ook de omgeving, de campus met snel internet faciliteerde hun activiteiten. Inmiddels is het studentenbedrijf uitgegroeid tot 25 werknemers en onder de naam Akyla bekend in de uitzendbranche.

Inleenbeloning

In de uitzendbranche geldt een zogenaamde ‘inleenbeloning’. Dat wil zeggen dat de werknemer die door een klant ergens geplaats wordt, moet worden betaald volgens de CAO van de inlener. Dat betekent dat een uitzendbureau met tientallen CAO’s te maken heeft en dus met de juiste afwerking van onder andere urenbriefjes, vakantiedagen en overwerk. Akyla ontzorgt de uitzender op dat gebied.

Producten

De belangrijkste producten zijn e-UUR (een portal en een app) voor urenregistratie en alles wat daarbij komt kijken in de verwerking. En het product Xplican, een mechanisme waarmee CAO-eisen vertaald kunnen worden naar de inrichting van systemen. Dit is multiplatform software met een maandelijkse fee op basis van volume. Het is een generieke oplossing met weinig maatwerk. De unique selling point van Akyla is het maximaal digitaliseren van de verwerking. Daarin onderscheidt het bedrijf zich van de concurrenten. Een aantal grote klanten van Akyla zijn: Adecco (in meerdere landen), Payroll Select, Consolid en Timing.

”Wij vinden het heel gaaf dat we tijdens ons 20-jarige jubileum met Akyla de Van den Kroonenbergprijs gewonnen hebben. Het is een mooie bevestiging dat we met ons team door hard werken en onszelf te ontwikkelen op de goede weg zijn. Zonder ons goede team zijn wij geen goede ondernemers.”

In 2017 en 2018 won Akyla de FD Gezellen Award. De FD Gazellen Awards worden uitgereikt aan de snelst groeiende bedrijven van Nederland. Alleen organisaties die de afgelopen drie jaar minimaal 20% omzetgroei hadden en het laatste jaar winstgevend afsloten maakten kans. In de komende jaren verwacht Akyla verdere groei met e-UUR en een versnelling van de groei met Xplican. Daarvoor is veel belangstelling in de markt.

Van den Kroonenbergprijs

De Van den Kroonenbergprijs voor jong ondernemerschap is bestemd voor een ondernemer met een duidelijke band met de Universiteit Twente en die zich heeft bewezen door goed ondernemerschap. De prijs is een eerbetoon aan de vroegere rector magnificus Harry van den Kroonenberg, die aan de wieg stond van het ondernemende karakter van de Universiteit Twente. De prijs, die dit jaar voor de 36e keer namens het Universiteitsfonds Twente wordt uitgereikt, bestaat uit een geldbedrag van 4.500 euro, een oorkonde en een award, vervaardigd door Mohana van den Kroonenberg.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)