UTAlumni NetwerkNieuwsAlumni speeddaten met ondernemende studenten

Alumni speeddaten met ondernemende studenten

De campus op rijden op de plek waar ooit Checkpoint Charlie – de portiersloge – stond, oude herinneringen over feesten in de Vestingbar of de typische studentenwoningen aan de Calslaan: voor alumni die even terug zijn op de Universiteit Twente is het bezoeken van evenementen op de campus een feest van herkenning. Op 21 juni is de finale van de UT-Challenge, een evenement waar studenten met innovatieve ideeën het tegen elkaar opnemen. Het is onderdeel van de Entrepreneurial Day, waarbij de hele dag in het teken van ondernemerschap staat. In de aanloop naar deze dag toe werden de studenten bijgestaan door coaches, waaronder alumni tijdens het speeddating event op 14 mei!

Ik heb zoveel goede herinneringen aan de universiteit, nu kan ik wat terugdoen.

Een beetje jaloers
Sinds hij enkele jaren geleden met een diploma op zak de deur achter zich dicht trok, is er veel veranderd op de universiteit: “Ik ben een beetje jaloers!”, zegt Oz Ural (BA, ’16) bij binnenkomst in het DesignLab. “Het is ongelofelijk om te zien hoeveel aandacht en inspanning de universiteit besteedt aan innovatie en ondernemerschap. Dit komt dicht bij wat de beste universiteiten in de wereld aan het doen zijn. Ik zou graag op welke manier dan ook daar deel van willen uitmaken! Het geeft inspiratie en laat zien hoe het onderwijs verandert.” Als manager digitale innovatie en productontwikkeling bij Bombardier komt Oz vanuit Berlijn naar de universiteit, en ziet hij veel van innovatie in de wereld. Hij benadrukt dat het ook voor studenten belangrijk is om te zien hoe dingen kunnen veranderen. “Deel uitmaken van het bedrijfsleven en begrijpen hoe dingen veranderen is iets wat studenten in de toekomst nodig hebben”, zegt hij.

Oz Ural
Alumnus Business Administration '16
  • Werkt bij Bombardier, een grote fabrikant van vliegtuigen en treinen, in Berlijn.
  • Houdt zich bezig met global innovation en projecten over o.a. Industry 4.0.
  • “Alles is op één plek op de campus van de universiteit, en zo internationaal. Dat is bijzonder aan de UT.”
  • “Alumni zouden vaker uitgenodigd moeten worden om hun ervaringen te delen."

Wilde ideeën
Vol enthousiasme en met wilde ideeën komen de studenten bij Oz en Tom aan tafel zitten. “Ze zijn allemaal nog zo jong!”, zegt Tom van Boven (GZW, ’16) over de deelnemende studenten. “Sommige ideeën waren al verder ontwikkeld dan andere, maar alle studenten waren zo dankbaar”, zegt Oz. Ook Tom benadrukt dit. “Aan de ene kant was het event wel wat ik verwacht had, aan de andere kant was ik ook verrast door de kwaliteit. Iedereen was goed voorbereid en niemand liep de kantjes ervan af.” Wat Tom betreft is het leuke aan de ideeën dat ze nog niet in beperkingen denken, maar dat alle mogelijkheden er nog in zitten. “Het zijn allemaal mensen die een goed idee hebben. Sommigen hebben alleen dat, en sommigen zijn al een bedrijf. Je merkt aan iedereen dat ze er veel aan hebben wat wij vertellen, en als ze er niks aan hebben dat ze het wel in zich opnemen en actief aanwezig zijn.”

Tom herinnert zich nog goed hoe het was om student te zijn en hij is nog steeds regelmatig te vinden op de campus. Elk jaar heeft hij een reünie met zijn studentenhuis. “Dan kan ik me weer even student voelen”. Maar ook in de collegezalen is Tom zo nu en dan terug te vinden. Hij is in de buurt gebleven en werkt als innovatieconsultant bij PNO, een startup van de UT. Na gastcolleges worden de enthousiaste studenten met ideeën wel eens uitgenodigd. “We hebben eens een soort speeddates gedaan, maar dan bij ons op het kantoor”. Ook daarom vond Tom het herkenbaar en leuk om deel te nemen aan het evenement. “Elk gesprek is anders. De motivatie van studenten zelf is heel leuk daarin.”

Tom van Boven
Alumnus Gezondheidswetenschappen '16
  • Werkt bij PNO, een start-up van de UT.
  • Woonde nog in een campushuis aan de Calslaan en zat nog in het bestuur van MSG toen hij begon met werken.
  • Heeft tijdens de Batavierenrace dit jaar nog op de motor, voor de deelnemers uit, meegereden.
  • “Het is leuk om vanuit het bedrijf deel te nemen, ook om als bedrijf een beetje bekender te worden.”

Laten inspireren
Samen praten ze na over de belevenissen van de dag tijdens de networking drink. Voor beide alumni was het dus niet nieuw, om de studenten advies te geven over hun ideeën. “Ik doe dit veel in mijn baan, samenwerken met startups. Je wil de UT teruggeven wat je hebt gekregen. Ik ben een fan van mijn ervaringen delen met studenten, ik laat mezelf er ook door inspireren!”, noemt Oz. “Het was ook heel leuk om hier samen te zitten met Oz. Eigenlijk komt hij van een totaal andere kant, maar zitten we wel precies in hetzelfde innovatie-achtige stukje.”, noemt Tom. Ondanks dat de alumni elkaar voor het event niet kenden, worden er vast afspraken gemaakt om elkaar weer te zien. Zo zijn niet alleen onze studenten ondernemend…

Help ook studenten op weg met jouw ervaring!
Mail naar het Alumnibureau