UTAlumni NetwerkNieuwsSabine Wildevuur benoemd als nieuwe directeur DesignLab
Fotograaf: Cees Beuzekom

Sabine Wildevuur benoemd als nieuwe directeur DesignLab

Sabine Wildevuur is door het College van Bestuur van Universiteit Twente benoemd tot Directeur van DesignLab. Zij begint op 1 juli 2019.

Als Directeur DesignLab krijgt Wildevuur de zakelijke en inhoudelijke leiding. Ze wordt verantwoordelijk voor verdere ontwikkeling van DesignLab’s concept en strategie, het realiseren van strategische interne en externe relaties en uitbouwen van het DesignLab-projectenportfolio. Ook gaat ze aan de slag met  vorming van nieuwe consortia met maatschappelijke, wetenschappelijke en commerciële partners. “De taken en het profiel van deze functie schetsen een veelzijdige rol,” vertelt Wildevuur. “Met mijn ervaring en kennis draag ik graag bij aan het vormgeven van betekenisvolle, creatieve oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen.” Wildevuur volgt als Directeur DesignLab Frank Kresin op, die begin dit jaar vertrok om Decaan van de Faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie van de Hogeschool van Amsterdam te worden.

Miriam Iliohan – die interim de leiding op zich nam na Kresins vertrek in januari – blijft verbonden aan DesignLab als Manager Operations and Innovation. “Een nieuwe stap voor ons team, passend bij de groei van het DesignLab,” aldus Iliohan.

Over Sabine Wildevuur

Sabine Wildevuur leidt nu nog Waag's Creative Care Lab, dat ze in 2007 oprichtte. Vanuit Waag werkt ze intensief samen met private en publieke partijen uit binnen- en buitenland. Binnen transdisciplinaire samenwerkingsverbanden werkt Wildevuur aan de inzet van technologie voor maatschappelijke uitdagingen in de zorg, samen met toekomstige gebruikers.

Daarvoor werkte Wildevuur bij onder meer het United Nations Environment Program in Kenia, de artsenfederatie KNMG, de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen, het online platform Medicinfo (VGZ/CZ) en de pan-Europese online zorggroep Planet Medica. Wildevuur heeft twee masterdiploma’s aan de Universiteit van Amsterdam: Geneeskunde en Communicatiewetenschappen. Wildevuur doet onderzoek aan de Vrije Universiteit Amsterdam naar ‘Informatie- en communicatie technologie ter ondersteuning van management van chronische ziekten: een persoonsgerichte benadering van de zorg’.

DesignLab

DesignLab biedt sinds 2014 wetenschappers, studenten, ondernemers, beleidsmedewerkers, ontwerpers en kunstenaars een creatief samenwerkingsplatform op de Twentse universiteitscampus. Het bruisende ‘laboratorium’ brengt kennis en kunde van uiteenlopende disciplines samen. Met een eigen methode – Science2Design4Society, gestoeld op design thinking-principes – verbindt het onderwijs en onderzoek aan maatschappelijke vraagstukken. Dagelijks faciliteert en ontwikkelt DesignLab onderwijs, onderzoek, consortia, projecten en evenementen. In september 2019 viert DesignLab zijn vijfjarig bestaan.

Headerfoto: Cees Beuzekom

drs. B.G. Lankhaar (Bertyl)
Woordvoerder CvB (momenteel directeur Kennispark Twente a.i.)