UTAlumni NetwerkNieuwsIN VIETNAM IS ALLES GERICHT OP GROEI

IN VIETNAM IS ALLES GERICHT OP GROEI

Een appje. De Nederlandse ambassadeur in Vietnam is iets later op haar werkplek, want ze zit vast in het verkeer. “Het is een grote chaos hier. De brommertjes en scooters sjezen me links en rechts voorbij.” Vietnam is sinds augustus de werkplek van Elsbeth Akkerman, UT-alumna bestuurskunde.

DOOR Ditta op den Dries FOTOGRAFIE Eigen foto

Ze voelt zich bevoorrecht met haar recente benoeming. In Vietnam komen voor haar veel lijntjes bij elkaar. “Vietnam is een heel bijzonder land, in het hart van Azië. Het ligt strategisch in een groot economisch blok en is erg gericht op internationalisering en het sluiten van handelsakkoorden, ook met de EU. Tekenen van tien jaar robuuste economische groei zijn terug te zien in de hoofdstad Hanoi waar de Nederlandse ambassade staat. “Echt álles is hier gericht op groei. Het ondernemerschap spat er vanaf.”

Als student Internationale Bestuurskunde kende Elsbeth Akkerman haar drijfveren al. Ze vindt het belangrijk van betekenis te zijn en verschil te kunnen maken. “Daarom koos ik na mijn afstuderen in 1997 heel bewust voor de rijksoverheid. Ik krijg alle kansen om die drijfveren in de praktijk te brengen. Dat mag de UT gerust op haar conto schrijven, want in Enschede deed ik die inspiratie op.” Akkerman begon bij het ministerie van Economische Zaken, werkte bij het ministerie van Landbouw en stapte later over naar het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Poldermodel

In haar huidige positie als ambassadeur in Vietnam draagt ze namens Nederland het belang van een goede samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven, wetenschappelijke instellingen en maatschappelijke organisaties voor écht duurzame oplossingen uit: het Nederlandse poldermodel. Geld verdienen in het buitenland is prima, maar niet ten koste van mens en milieu.

Vietnam maakt een grote economische groei door, maar kent ook een hoop uitdagingen bijvoorbeeld in de landbouw en het watermanagement. Vietnam is ook een Deltaland en de Mekong Delta in het Zuiden ligt net als grote delen van Nederland onder de zeespiegel. Soms zijn er overstromingen, soms is het er te droog. Nederlandse bedrijven en universiteiten hebben op deze terreinen veel kennis en ervaring en zijn bij uitstek in staat bij te dragen aan slimme en structurele oplossingen die op hun beurt ook een bijdrage leveren aan de wereldwijde duurzaamheidsagenda. In Vietnam is het concept van ‘werken met de natuur’ in plaats van ‘ tegen de natuur in’ nog redelijk onbekend, zegt Akkerman. “Nederland helpt daarbij en we kijken goed naar wat onze universiteiten op dit vlak doen. Dat geldt ook voor de kennis die we hebben op het gebied van landbouw. Diversificatie is belangrijk voor de Vietnamese landbouw waar nu vooral veel rijst wordt verbouwd.” De Vietnamese behoefte aan kennis en samenwerking biedt kansen voor het Nederlandse bedrijfsleven en wetenschappelijke instellingen en de ambassade spant zich er voor in deze kansen te verzilveren.

Nederland en Vietnam vieren dit jaar 45 jaar bilaterale betrekkingen. “We organiseerden in vier grote Vietnamese steden de zogenaamde Dutch Days. We verkenden samenwerking op onderwerpen als watermanagement, de transitie van de landbouw, de circulaire economie en smart cities. Echt, het maakt me zó trots dat ik daarin een rol kan spelen.” Ze weet dat er op de UT ook veel kennis aanwezig is op die terreinen. “Er zijn veel Nederlandse universiteiten en hoge scholen actief in Vietnam. In de korte periode dat ik hier ben, heb ik Wageningen, Delft, Eindhoven, Saxion en Van Hall Larenstein voorbij zien komen.

De UT is uiteraard ook van harte welkom. Ik hoop op contact!” Het aantal Vietnamese alumni is overigens ook groot – in 2017 alleen al hebben 750 studenten de weg naar Nederland gevonden.

De agenda van de Nederlandse ambassadeur in Hanoi is goed gevuld en heel divers. De oogst van een willekeurige week: samen met Watergezant Henk Ovink sprak ze op verschillende ministeries over de Nederlandse rol bij de uitvoering van het Mekong Deltaplan, ze was bij de lancering van de Formule 1 die in 2020 in Vietnam wordt gereden en waarmee de stad Hanoi zich op de kaart wil zetten voor buitenlandse investeerders, dan 2 dagen Dutch Days in Can Tho waarin ze ook op de fiets stapte. “Omdat het leuk is, maar ook om te onderstrepen dat het een gezonde en duurzame manier is om verkeersproblemen op te lossen.” Aan het slot van deze week opende ze de Hanoi Pride met de Nederlandse boodschap dat diversiteit en respect voor elkaar kernwaarden van een inclusieve samenleving zijn. “Net als in Amsterdam weet de LGBT-gemeenschap in Hanoi overigens ook hoe je een feestje bouwt en daar houdt deze Nederlandse ambassadeur ook wel van hoor! Je moet kunnen zijn wie je bent en houden van wie je houden wilt. Dat kan niet in elk land. En dan realiseer je je weer hoe gelukkig je bent als Nederlander.”

Dit artikel kun je lezen in het UT Alumni Magazine winter 2018/2019.