UTAlumni NetwerkNieuwsAlumnus Profiel: HR Directeur ING doet promotieonderzoek

Alumnus Profiel: HR Directeur ING doet promotieonderzoek

Maarten van Beek, UT-alumnus technische bedrijfskunde, is directeur human resources (hr) bij de ING. Zijn werk draait volgens hem om vakmanschap. “Wij hebben de verantwoordelijkheid om het vakmanschap van iedereen in een organisatie te ontwikkelen,” aldus Van Beek.

DOOR Hans van Eerden FOTOGRAFIE ING

Na zijn studie organisatiepsychologie volgde Maarten van Beek hoogleraar Joseph Kessels van Leiden naar Twente. Kessels begon aan de UT de leerstoel Human Resource Development en legde zich toe op onderzoek en ontwerp van leeromgevingen. “Van hem leerde ik hoe je een curriculum voor volwassenonderwijs opzette en hoe je kunt investeren in de opleiding van mensen zodat het tevens impact heeft op de organisatie. Daar zat bij Kessels naast theorie en research ook praktijk achter en het was mooi om te zien hoe dat bij elkaar kwam.”

Bewijslast

De human resources maakt een ontwikkeling door en wordt steeds meer gedreven door analyses”, signaleert Van Beek. “We moeten aantonen dat interventies, zoals opleidingen en beloningen, het beste uit medewerkers haalt. Van Kessels leerde ik hoe je dat bewijst”. Het is de rode draad in de carrière van Van Beek die sinds 1999 uiteenlopende functies in hr vervulde. Van recruitment tot aan talentmanagement en dat all over the globe bij Unilever. Hij klom op tot executive vice president hr bij Mölnlycke Health Care. Sinds 2015 is hij hr-directeur bij ING Nederland. “Ik wil het vak naar een hoger niveau tillen en werken met bewijslast: meten hoe mensen groeien in hun vakmanschap als je in ze investeert.”

Agile

De basis voor de bewijsvoering werd deels gelegd in Twente. “Ik vond het verrijkend dat de opleiding academisch gefundeerd én praktisch toepasbaar is. Die combinatie zie je niet overal.” Een link met de UT heeft hij nog steeds. Van Beek werkt samen met Celeste Wilderom, UT-hoogleraar Verandermanagement en Organisatiegedrag. Bij haar hoopt hij te promoveren op de effectiviteit van leiderschap in een ‘agile’ context. “ING is in Nederland de grootste organisatie die volgens de agile methodiek werkt. Iedereen werkt er in zelfsturende, multidisciplinaire teams aan klantgerichte opdrachten. ING wil daarmee efficiënter en wendbaarder zijn, snel kunnen innoveren en aantrekkelijk zijn voor medewerkers, omdat die veel meer vrijheid en verantwoordelijkheid krijgen dan in een traditionele organisatie.” Vervolgt: “Er is nog weinig onderzoek gedaan naar welke leiderschapskenmerken in zo’n werkomgeving effectief zijn. Het is een van mijn ambities bij om helder te krijgen wat de agile manier van werken succesvol maakt bij ING.”

Boodschap

Van Beek’s promotieonderzoek is “een lange termijn hobby”. Toch kon hij niet wachten zijn boodschap uit te dragen en begon alvast een boek te schrijven. “hr-impact, de kracht van vakmanschap” moet het gaan heten. Daarin wil hij wederom de theorie aan de praktijk koppelen. “Ik voel de verplichting om de jonge generatie hr-managers te helpen om zichzelf en hun vak verder te ontwikkelen.” Met diezelfde gedrevenheid bekleedt Van Beek nevenfuncties bij diverse organisaties, waaronder Cordaid (ontwikkelingssamenwerking), BASF (digital advisory board) en de Kessler Stichting (maatschappelijke opvang). “Ik vind het belangrijk dat hr in de raad van toezicht van dergelijke organisaties is vertegenwoordigd.” Het tekent de pioniersmentaliteit en het enthousiasme waarmee Maarten van Beek het hr-vak uitoefent.

Dit artikel kun je lezen in het UT Alumni Magazine Winter 2017/2018.