UTAlumni NetwerkNieuwsSuccesvol bezoek Alumnikring Utrecht aan NS

Succesvol bezoek Alumnikring Utrecht aan NS

In navolging van vorig jaar, waarin de Alumnikring Utrecht al twee succesvolle evenementen rondom het thema ‘Trainspotting’ organiseerde, bezochten de Utrechtse UT-alumni deze maand het hoofdkantoor van de NS. Met meer dan 110 UT alumni werkzaam bij de Nationale Spoorwegen, was een bezoek aan het bedrijf zeker de moeite waard. Ruim 100 alumni werden tijdens een goed georganiseerde avond ondergedompeld in de wereld van NS: wat komt er kijken bij de keuze voor een nieuwe trein of moderniseren en tegen welke uitdagingen loopt de NS aan in het onderhoud en het regelen van de logistiek?

De avond werd afgetrapt door alumni Werktuigbouwkunde Geert Jan Bazuin, hoofd vloot management, en Floris de Ruiter, reliability engineer. Zij gaven de aanwezigen middels een presentatie inzicht in het leven van een trein: hoe regelt de NS haar assetmanagement en wat komt er kijken bij het onderhoud en moderniseren van de treinen? Waar de NS met vallen en opstaan heeft geleerd over het beheren van haar vloot (ook deze avond viel het F-woord; Fyra…), is het volgens Bazuin anno 2018 vooral zaak te focussen op de betrouwbaarheid en duurzaamheid van de treinen. De Ruiter zoomde in op de verschillende levensfases van een trein en al het onderhoud dat daarmee gemoeid gaat. Denk daarbij aan de introductie, het preventief en grootschalig onderhoud en het recyclen van de treinen. Ook kregen de aanwezigen een inkijkje in het aankoopproces van de nieuwe Sprinter en Intercity. Dat de houten prototypes van deze treinen ook te bezichtigen waren, maakte de presentatie compleet.

Met behulp van ‘ouderwetse’ treinkaartjes konden de aanwezigen daarna instappen in verschillende break out sessies. Zo werden workshops gegeven over verandermanagement, Big Data (geleid door alumnus Informatica en Wijsbegeerte Nick Oosterhof), logistiek en modernisering en EMC en kon men tijdens een spelletje een eigen trein winnen. Een gevarieerd en interessant aanbod dus! Dat er veel treinliefhebbers onder de alumni zaten, was wel duidelijk toen veel alumni tijdens NS&Co zelfs de NS medewerkers versteld lieten staan van hun kennis. Er zijn dan ook veel treinen uitgedeeld onder de gelukkige winnaars. Onder het genot van een ‘gouwe ouwe’ Grolsch werd er nog lang nagepraat door de alumni, waarna de meesten na een geslaagde avond weer met de trein huiswaarts keerden.

Deze bijzondere samenwerking tussen de NS en Alumnikring Utrecht smaakt naar meer! Wil jij de UT alumni ook eens uitnodigen bij jouw bedrijf, of is er een bedrijf waar je altijd al eens binnen hebt willen kijken? Laat het dan weten via alumni@utwente.nl. Met 47.000 alumni verspreid over de hele wereld is er altijd wel een ingang!

Alle foto's van de avond vind je hier