UTAlumni NetwerkNieuwsAlumnus Profiel: CFO bij yoghurtkoning Chobani

Alumnus Profiel: CFO bij yoghurtkoning Chobani

Mick Beekhuizen studeerde Technische Bedrijfskunde aan de UT. De brede reikwijdte van de studie sprak hem aan. Sinds zijn afstuderen in 1999 waaiert zijn carrière al even breed uit: van investeringsbank via een opleidingsbedrijf naar Chobani, de grootste Griekse yoghurt producent in Amerika.

DOOR Hans van Eerden

Mick Beekhuizen groeide op onder de rook van Rotterdam en koos voor de Universiteit Twente vanwege de campus en de opleiding Technische Bedrijfskunde. “De campus, buiten de stad gelegen, met al zijn sportfaciliteiten, sprak mij aan. Ik heb van het campusleven genoten. Ik organiseerde veel verschillende dingen, zoals een congres van de studievereniging en het eerste UT-bijspijkerkamp voor middelbare scholieren. Ik ben ook nog student recruiter geweest.” De studie was met veel technische en bedrijfskundige onderwerpen heel breed. “Daardoor was ik goed voorbereid op de grote variatie aan issues waarmee ik in mijn werk te maken kreeg, of het nu techniek, IT of financiën betreft.”

Beekhuizen studeerde af bij ABN AMRO in het Duitse Frankfurt. De bankenwereld beviel hem en in 2000 trad hij in dienst bij de investeringsbank van Goldman Sachs, ook in Frankfurt. “Zij kwamen het snelst met een aanbod en hadden een heel internationaal team.” In 2004 verkaste hij naar New York waar hij voor zes maanden bij de zakenbank van Goldman Sachs zou gaan werken. Dat werd uiteindelijk 8,5 jaar, waarin hij opklom tot managing director gericht op investeringen met privaat vermogen. “Ik had niet verwacht er zo lang te blijven maar, het werk beviel erg goed, met veel contact met bedrijven en investeringen in uiteenlopende ondernemingen.” In 2013 besloot de UT-alumnus verder te kijken. Hij werd Chief Financial Officer (CFO) bij de Education Management Corporation in Pittsburgh. “Een uitdagende functie, waarbij ik me niet alleen tot de financiën beperkte.”

Cool brand

De Big Apple bleef echter trekken. In het voorjaar van 2016 stapte hij als CFO over naar Chobani, locatie hoofdkantoor Manhattan. “Ik wilde nieuwe ervaringen opdoen en werken bij een jong bedrijf dat focust op groei.” Chobani, opgericht door de Turkse Koerd Hamdi Ulukaya, produceert Griekse yoghurt en andere food- en snackproducten. In tien jaar tijd groeide de onderneming uit tot een miljardenbedrijf. “In deze industriesector is Chobani een van de weinige, snelgroeiende bedrijven.” Beekhuizen spreekt van een ‘cool brand’ die weerklank vindt in de markt. “We maken lekkere yoghurt met alleen natuurlijke ingrediënten.” Cool is volgens hem ook dat het bedrijf maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel heeft staan. Van de 3000 medewerkers is een derde immigrant, Beekhuizen inbegrepen. En er is aandacht voor duurzaamheid en ondersteuning van externe start-ups met een eigen incubator­programma

Achter de cijfers

“Het geeft voldoening om deel uit te maken van dit bedrijf. Wij maken niet zomaar betaalbare voeding, wij maken goede voeding.” Werken in zo’n jonge, snelgroeiende onderneming is natuurlijk uitdagend voor een CFO. “Ik moet een sterk, financieel team opbouwen dat continu in verbinding staat met de rest van de organisatie. Als CFO wil ik een stem in de boardroom hebben en pak ik strategische onderwerpen en technische zaken op, zoals IT-integratie.”

Vanuit die instelling bezoekt Beekhuizen regelmatig de eigen fabrieken. “Dat vind ik vanuit mijn werktuigbouwkundige achtergrond hartstikke leuk. Als ik in een fabriek rondloop, begrijp ik snel hoe het proces werkt. Als ik met financiële mensen praat, snap ik het verhaal achter de cijfers.” Dat brengt hem terug naar zijn UT-tijd. “Die brede opleiding helpt mij nog steeds dagelijks te anticiperen op de meest uiteenlopende situaties.”

Dit artikel kun je lezen in het UT Alumni Magazine zomer 2018.