UTAlumni NetwerkNieuwsAlumni Talks 2018 een groot succes

Alumni Talks 2018 een groot succes

Afgelopen vrijdag vond de tweede jaarlijkse editie van de Alumni Talks plaats. In het drukbezette en sfeervolle Amphitheater lieten vier inspirerende alumnisprekers het publiek een beeld van de toekomst op hun vakgebied zien.

Volgens Joost van Kerkhof, COO van de UT spin-off Phix(fotonica), gaan we verschillende toepassingen in de toekomst nog kleiner maken. Denk hierbij aan de fotonica-chips, die onder meer gebruikt worden voor mobiele technologie, in medische apparatuur en in systemen voor opslag van data. Want ook datacommunicatie wordt in de toekomst steeds belangrijker.

Bas Lansdorp: ‘ik wil een bijdrage leveren aan wat ik denk dat the next kind of leap for mankind is.’ Zijn eerste ideeën over Mars One, het stichten van een permanente kolonie op Mars,  ontstonden al in 1997 in zijn studentenkamer aan de Witbreuksweg op de UT. Hij wil het enkeltje naar Mars gaan financieren met de verkoop van wereldtelevisierechten van onder andere de lancering.

WiFI uitvinder Cees Links noemde zichzelf ooit eens ‘een achterlijke, idiote en stijfkoppige doorzetter’. Maar deze eigenschappen hebben er wel voor gezorgd dat hij uiteindelijk bij Apple-baas Steve Jobs op de koffie mocht komen, die vervolgens zijn WiFi technologie ging gebruiken en zo voor een enorme doorbraak zorgde. Een technologie waar iedereen tegenwoordig, waar ook ter wereld, gebruik van maakt. Links noemt tijdens zijn Alumni Talk het huidige internet, het ‘Wilde Westen’. ‘Er zijn geen regels, iedereen doet maar wat.’ En die regels worden volgens hem in de toekomst wel noodzakelijk.

Ank Bijleveld gaf aan waar zij als minister van Defensie haar focus en prioriteiten legt; het wekken van vertrouwen, een persoonlijke benadering en daadkracht.

De middag werd afgesloten met een gezellige borrel in de voor iedereen bekende en vertrouwde Vestingbar.

Foto's: Gijs van Ouwerkerk