UTAlumni NetwerkNieuwsMet een paar euro per persoon toch een leuk bedrag

Met een paar euro per persoon toch een leuk bedrag

Het Universiteitsfonds Twente ontving dit jaar ruim 750 donaties van alumni en relaties van de universiteit. Onder hen UT alumni Suzanne Stouten (22), Daan Kater (36) en Wessel Straatman (27), drie jonge donateurs. Ze vertellen waarom ze geven.

Suzanne: “Met het dispuut doneerden wij afgelopen jaar aan Solar Team Twente. We zijn met een grote groep en ik dacht: als iedereen een klein beetje bijdraagt, dan kan dat voor Solar Team Twente een groot aandeel zijn. Ik heb contact gelegd met mijn dispuutsgenootjes die nog studeren, maar ook met oud-leden. De meesten kennen het Solar Team en wilden graag bijdragen. Zo hebben we met een paar euro per persoon toch een leuk bedrag aangeboden. Alle beetjes helpen! Ik vind het belangrijk om ook als student mijn universiteit en mijn medestudenten te ondersteunen. Door onze bijdrage voelden we ons nóg meer betrokken bij “ons” team down-under. “Bij de Universiteit Twente merk je heel goed dat er veel wordt geregeld en georganiseerd door studenten voor studenten. Dit doen ze altijd met veel plezier en wordt door velen gewaardeerd. Ik geniet erg van het studentenleven en het activisme. Een onvergetelijk jaar bestuur bij Piranha mét een lustrum bracht mij veel extra kennis, ervaring en vriendschappen. Dat is zo waardevol, dat gun ik iedereen. Na mijn afstuderen hoop ik mijn steentje bij te dragen, omdat ik weet hoeveel het de studenten kan helpen!”

Daan: “Tijdens mijn bachelor heb ik dankzij de steun van het Universiteitsfonds een minor in Australië kunnen doen. Een korte stage bij een Australische luchtvaartonderneming wakkerde een oude droom aan om verkeersvlieger te worden. Na het afronden van mijn bachelor heb ik deze droom kunnen verwezenlijken. Sinds 2008 ben ik piloot bij KLM. Ik wilde graag wat terugdoen voor de UT. Omdat het Universiteitsfonds zo’n belangrijke rol speelde in mijn professionele ontwikkeling, is mijn jaarlijkse schenking een logische stap. Het Twentse studentactivisme is uniek in Nederland; dat gaat mij aan het hart en verdient onze steun. Ik heb tijdens mijn studietijd de duikvereniging van Piranha opgericht. Leerzaam en leuk om te doen. Toen dat lukte, gaf dat een enorme kick. Goede herinneringen heb ik aan de duiktank die we op de campus plaatsten. De vereniging bestaat nog steeds en geeft al vele generaties plezier. De studiedruk op studenten wordt steeds meer opgevoerd waardoor er qua tijd, maar ook financieel steeds minder ruimte is voor ontwikkeling naast de studie. Daarom heeft studentactivisme onze steun hard nodig.”

Wessel: “Ik was zelf een heel actieve student. Ik organiseerde van alles naast de studie, zat in besturen en deed ook mee aan veel leuke activiteiten. Als bestuurslid hebben we met z’n vieren een jaar lang keihard gewerkt en mooie activiteiten georganiseerd. Dat, en het enthousiasme van de leden, gaf veel voldoening en ik leerde veel. Uit die tijd ken ik ook het Universiteitsfonds: als sponsor van sport, cultuur en van natuurlijk menig feest! Door het activisme kon ik mijn professionele carrière met voldoende en met de juiste bagage beginnen. Toen ik na een fantastische tijd in Enschede eenmaal aan het werk was, leek het mij vanzelfsprekend om iets terug te geven aan mijn eigen universiteit. Het ondersteunen van het studentactivisme is voor mij een belangrijk doel. Ik zie de jonge, net afgestudeerde alumni mijn bedrijf binnenkomen, ik mis hun initiatief en daadkracht. Huidige studenten staan onder druk en het is daarom belangrijker dan ooit om ook hen de kans te geven zich verder te ontwikkelen. Niet alleen kennis opdoen in de studiebanken maar daarnaast ook de blik verruimen door het organiseren van een studiereis, een sportevenement of een bestuursjaar. Het Universiteitsfonds kan de studenten hierbij helpen.”

Dit artikel kun je lezen in het UT Alumni Magazine Winter 2017/2018.