UTAlumni NetwerkNieuwsUT start-up in biotech-coating heeft 600.000 euro funding opgehaald
LipoCoat BV Utwente

UT start-up in biotech-coating heeft 600.000 euro funding opgehaald

LipoCoat, een spin-off van het MESA+ Instituut voor Nanotechnologie van de Universiteit Twente, heeft in totaal 600.000 euro aan financiering bijeengebracht.

Deze mijlpaal bereikten zij met overheidssubsidies, een strategische partner, een lening van Redmedtech Ventures, recente investeringen door LLX2 Investments en een informele investeerder. LipoCoat ontwikkelt coatings voor de medische industrie.

LipoCoat BV ontwikkelt een innovatieve coating geïnspireerd door de natuur. De coatings zijn inzetbaar voor de medische industrie. Denk aan het coaten van een katheter of de coating op knie- of heupprothesen in de orthopedie. De coatings zijn innovatief vanwege de bacterie-afstotende formule. Tevens werkt de coating vochtaantrekkend. Dit zorgt voor minder oppervlakte wrijving, waardoor bijvoorbeeld katheters prettiger zijn in het gebruik.

De coatings van LipoCoatTM zijn biocompatibel (vriendelijk voor het lichaam) en bieden unieke weerstand tegen vervuiling van eiwitten en bacteriën en zelfs menselijke cellen. LipoCoat BV ontwikkelt diverse coatingformules met vervuilingswerende, lubricerende (oppervlakte met weinig wrijving) en multifunctionele eigenschappen (bacterie- en stollingswerend). Verder worden er nieuwe verwerkingstechnieken ontwikkeld, zoals nieuwe productiemethoden voor makkelijke en grootschalige productie. De eigenschappen van LipoCoatTM coatings kunnen aan de wensen van de klant worden aangepast.

Nanotech spin-off van het jaar

In 2016 won LipoCoat BV de titel ‘Nanotech start-up van het jaar’ en op dit moment is het bedrijf kandidaat voor de Accenture Innovation Awards 2017.  Aan het begin van 2017 had het bedrijf negen medewerkers in dienst en verdere groei wordt verwacht.

Diverse toepassingen

Doordat de eigenschappen van de coatings van LipoCoatTM aanpasbaar zijn, kunnen de coatings gebruikt worden op de meeste (bio)materialen, medische apparatuur, diagnostische hulpmiddelen en R&D-apparatuur. In de toekomst wil LipoCoat BV nieuwe mogelijkheden verkennen binnen de gezondheidszorg, voedings- en geneesmiddelenindustrie. LipoCoat BV werkt momenteel samen met een commerciële partij en is actief op zoek naar nieuwe kansen. In de komende twee jaar voert LipoCoat BV zijn onderzoek en productie uit in de laboratoria van de Universiteit Twente.

Financieringsstrategie

Met zes ton aan financiering is LipoCoat in staat om de eerste productontwikkeling te financieren, de toetreding tot de markt voor te bereiden, te investeren in R&D-toepassingen en klantrelaties. LipoCoat heeft genoeg middelen om tot ver in 2018 door te gaan. In 2018 wil het bedrijf 2 miljoen ophalen aan serie A-investering (eerste grootte ronde durfkapitaal). Voor de herfst van 2017 is een roadshow naar Boston in de VS en Silicon Valley gepland om LipoCoat te promoten en op zoek te gaan naar Amerikaans durfkapitaal voor series A en om nieuwe partners te scouten.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)