UTAlumni NetwerkNieuwsSolar Boat Twente: road to Monaco

Solar Boat Twente: road to Monaco

Morgen start in Monaco de Monaco Solar & Electric Boat Challenge. Nieuwkomer bij het officieuze WK voor solarboten is het team van Solar Boat Twente.

Met Jeroen te Braake, masterstudent Industrial Design en Heleen Jeurlnk, bachelorstudente Civiele Techniek blikken we terug én vooruit.

Het team

Vijftien man en vrouw sterk, waarvan elf fulltime, werkten het afgelopen jaar aan de boot van Solar Boat Twente. Een nieuw team, samengesteld uit studenten uit verschillende disciplines. Een geweldige uitdaging: “We begonnen met een klein team met ieder z’n verantwoordelijkheden”, vertelt Heleen. “Maar het wordt steeds complexer: wie houdt zich waarmee bezig? Wat is de juiste strategie? We hebben een geheel nieuwe organisatiestructuur moeten opzetten waarin we met elkaar de boot ontwierpen, bouwden en verder ontwikkelden.”

In recordtempo verdiepten de studenten zich in nieuwe technologieën, materialen en de vertaling naar de praktijk. Jeroen: “Toen we begonnen wisten we bijvoorbeeld maar zeer beperkt over de eigenschappen en mogelijkheden van composiet. Maar gedurende het proces leer je steeds beter de principes kennen die je nodig hebt om de boot verder te ontwikkelen. Dat vraagt ook om creativiteit en flexibiliteit om je aan te passen aan de mogelijkheden.”

Voor het team was het allerminst makkelijk om vanuit het niets een boot te bouwen die goed genoeg is voor het WK. Jeroen: “We moesten al heel snel nadat we begonnen waren lastige beslissingen nemen over vormen, materialen en dergelijke. We hebben daarbij vrijuit gebrainstormd maar hebben natuurlijk ook gekeken naar wat andere teams doen.”

De boot

Dat resulteerde in een strak vormgegeven boot met een aantal bijzondere eigenschappen. Samen met een aantal bedrijven werkten de studenten aan een aantal bijzondere innovaties. Jeroen: “We maken gebruik van ‘thin film zonnecellen’, die normaal gesproken niet tegen water kunnen. Die hebben we gelamineerd en in sheets op de boot aangebracht. Op deze schaal is dat nog nooit echt gedaan en we gaan in Monaco zien of het succesvol is.” Heleen vult aan: “Het bedrijf dat samen met ons aan de panelen heeft gewerkt gaat zelf ook mee om te kijken hoe het uitpakt.”

Een bijzonder wapen waarvan in de praktijk moet blijken of het succesvol is, is de draagvleugelconstructie. Heleen: “Als die optimaal functioneren zou de boot 45 kilometer per uur moeten kunnen halen. Dat hebben we nog niet in de praktijk uitgeprobeerd omdat we tot nu toe nog heel voorzichtig zijn geweest en de boot niet tot het uiterste pushen. De eerste keer dat de boot succesvol uit het water omhoog kwam was het een groot feest op de kade, dan ben je echt trots dat je er in geslaagd bent het werkend te krijgen.”

Het WK

Op naar de Monaco Solar & Electric Boat Challenge dus, zoals het evenement formeel heet. Het evenement wordt georganiseerd door de Monaco Yacht Club. Solar Boat Twente doet mee in de Open Klasse, min of meer de koningsklasse. Het evenement begint op 13 juli met een uitgebreide technische inspectie, waarna de boot op drie proeven de strijd aan moet gaan met de opponenten. De slalomproef, een sprint over 300 meter en een lange afstandsrace. De lengte moet nog worden bepaald en is mede-afhankelijk van de omstandigheden zoals het weer.

Volg het team via hun blog.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)