UTAlumni NetwerkNieuwsRaad van Toezicht herbenoemt Victor van der Chijs als voorzitter van Universiteit Twente

Victor van der Chijs is door de Raad van Toezicht van de Universiteit Twente herbenoemd tot voorzitter van het College van Bestuur.

Van der Chijs begint op 1 oktober 2017 aan zijn tweede termijn, waarin hij de ondernemendheid en impact van de UT verder wil vergroten.

Voorafgaand aan dit besluit heeft de Raad van Toezicht decanen, wetenschappelijk directeuren, dienstdirecteuren en de Universiteitsraad gehoord, die de herbenoeming ondersteunen.

Ir. Anton Schaaf, voorzitter van de Raad van Toezicht, geeft aan onder de indruk te zijn van de wijze waarop Van der Chijs de ontwikkeling van de Universiteit Twente de laatste vier jaar heeft vormgegeven. “Victor van der Chijs is ambitieus, ondernemend, internationaal georiënteerd en heeft laten zien goed aan te voelen wat de universitaire gemeenschap wil. Van der Chijs heeft onze hoge verwachtingen tot nu toe waar gemaakt. We zijn verheugd hem te behouden voor deze universiteit.”

Hoge ambities

Onder Victor van der Chijs is de ambitie van de UT sterk opwaarts bijgesteld. Hij stond aan de wieg van Vision2020, de langjarige strategie van de UT, die volgens hem een instellingsbrede cultuuromslag vereist. Van der Chijs creëerde breed draagvlak voor Vision 2020. “Ik wil de UT anders laten zijn dan ‘de rest’, bijvoorbeeld door de campus uit te bouwen als herkenbare, bruisende werk- en leefomgeving, het opereren in niches die anderen niet bestrijken en design te introduceren als integrerend concept over onze disciplines”. Van der Chijs zet bovendien de positie van de UT terug als dé ondernemende universiteit. Hij schakelde de afgelopen vier jaar continu met bedrijfsleven, overheid en kennisinstellingen om nieuw onderzoek te genereren. Zo opende Fraunhofer een Projectcenter op de Campus van de UT, de eerste vestiging van Fraunhofer in Nederland. Ook met het vermaarde Max Planck Gesellschaft uit Duitsland werden de handen ineen geslagen. Van der Chijs verstevigde tevens de banden met het bedrijfsleven, groot en klein, binnen en buiten de regio. Daarin speelt de onder hem in het leven geroepen eenheid Strategic Business Development (SBD) een belangrijke rol. SBD zorgt voor meer kennisvalorisatie en geeft samenwerking tussen UT en bedrijfsleven een nieuwe impuls.

DesignLab

Vrucht van de visie van Van der Chijs is tevens het in 2014 door minister Bussemaker geopende DesignLab op de UT, dat het ontwerpproces op z’n kop zette en een grote stimulans vormt voor multidisciplinair onderzoek en, opnieuw, samenwerking met het bedrijfsleven. In het DesignLab vinden UT-studenten en -onderzoekers sneller oplossingen voor maatschappelijke issues.

Tot slot werkte Van der Chijs ook buiten de UT aan zichtbaarheid en profilering van hoger onderwijs, wetenschappelijk onderzoek en innovatie. Zo werd hij benoemd tot voorzitter van de 4TU federatie, voorzitter van de ECIU (het Europese consortium van innovatieve universiteiten) en vervult hij een voortrekkersrol in het pleidooi voor het Technologieakkoord richting Den Haag.

Vooruitblik

Van der Chijs wil de ingezette koers de komende vier jaar aanhouden en versnellen. “Ik ga me inzetten voor een nog sterkere internationale rol van de UT, met nog meer internationale en kwalitatief goede studenten. Ik wil aantonen dat de UT dé plek is om de global citizens van morgen op te leiden. Verder wil ik onze ondernemende reputatie verder uitbouwen, tweede en derde geldstromen voor onze onderzoekers activeren en er bovenal voor zorgen dat de Campus een plek blijft waar onze studenten en onderzoekers met veel plezier studeren en werken. De herstructurering van ons onderwijs en onderzoek (UT2020) speelt daarin een sleutelrol. We willen het onderzoek slagvaardiger organiseren en daar meer flexibiliteit in aanbrengen. We moeten ons laten zien en horen als opinieleider die veel impact heeft op de samenleving. De UT moet een universiteit zijn die voortdurend verrast en die niemand kan negeren. Ik kijk uit naar mijn nieuwe termijn.”