UTAlumni NetwerkNieuwsEntrepreneurial Day, UT Challenge en Innovatielezing 2017
Aryzon winnaar UT Challenge
Winnaars Entrepreneurial Day Utwente

Entrepreneurial Day, UT Challenge en Innovatielezing 2017

Jose van Dijk, vicepresident van Planning, Operations and Program Management Cloud Services, Platforms en Office of the CTO bij Cisco, was hoofdspreker op de jaarlijkse innovatielezing tijdens Entrepreneurial Day op de Universiteit Twente. Tevens vond de finale van de UT Challenge plaats.

De jaarlijkse innovatielezing, dit keer tijdens Entrepreneurial Day, is het evenement waar een prominente persoonlijkheid een voordracht geeft over nieuwe innovatieve technologische ontwikkelingen en de invloed van deze ontwikkelingen op de maatschappij. Van Dijk ging na de opening van het evenement door Victor van der Chijs als keynote spreker dieper in op het thema van dit jaar, ‘Digitize: disrupt or be disrupted’ en presenteerde hoe Cisco fundamenteel en bewust waarde toekent aan klanten in een digitale wereld. Ze ging in op verandermanagement, digitale transformatie, loyaliteit aan klanten en de rol van enthousiaste medewerkers hierin. Ze haalde bedrijven aan als Airbnb en Uber. Bedrijven die geen hotels of taxi’s bezitten, maar enorm zijn en de markt een nieuwe impuls geven. Business verandert snel ‘Everything is connected to Everything’. Maar slechts 7% van de CEO’s heeft een digitaal plan, terwijl 87% digitalisering cruciaal vindt. Hier valt nog een hoop te winnen. Van Dijk sluit de innovatielezing af met een quote van Winston Churchill. Hij zei ooit: I never worry about action, but only inaction. Oftewel in het Nederlands: stilstand is achteruitgang. Na de innovatielezing volgden de prijsuitreikingen.

Oprichter Convergence wint Van den Kroonenbergprijs

Felix Broens, oprichter van het bedrijf Convergence Industry B.V., won de Van den Kroonenbergprijs. Hij ontving de prijs uit handen van juryvoorzitter Gé Klein Wolterink. Het bedrijf ontwikkelt en levert gas- en vloeistofdoseringssystemen. Het leeuwendeel van de systemen van het bedrijf wordt ingezet voor onderzoek en voor kwaliteitscontrole op het gebied van membraantechnologie.

Marina van Dammebeurs 2017 voor Moreblessings Shoko

De Marina van Dammebeurs 2017 gaat naar  Moreblessings Shoko, alumna van het ITC. De beurs wordt jaarlijks, dit jaar voor de vijftiende keer, uitgereikt aan een excellente en ambitieuze UT-alumna ter ondersteuning van haar professionele ontwikkeling. Shoko wil graag de positie van vrouwen in Zimbabwe versterken door hen de kans te geven fulltime onderwijs te volgen.

Erepenning voor Marina van Damme

Het College van Bestuur reikte de erepenning van de UT uit aan mevrouw dr.ir. Marina van Damme ter gelegenheid van de uitreiking van de 15e Marina van Dammebeurs aan de UT.

Robert Jay Band

Na de uitreiking van de erepenning kon het publiek genieten van het muzikale intermezzo van de Robert Jay Band. Een optreden van een getalenteerde band en een zangeres.

Pitches UT Challenge

In de ochtend vonden de achttien pitches van de UT Challenge plaats in het DesignLab. Onder grote opkomst konden de studenten hun wervende praatje binnen 1 minuut houden. Het publiek kon stemmen met een stemkastje. De publieksprijs ging naar Hops & Grains. Uit de Ideation Challenge werden twee winnaars geselecteerd, te weten: Hops & Grains en de Standard Multi-Spindle Drilling Machine. Uit de Prototyping Challenge waren er tevens twee geselecteerde winnaars: Xpressink en Aryzon. Prins Constantijn, special envoy van StartupDelta2020 wenste de deelnemers van de UT Challenge veel succes in een speciaal opgenomen videoboodschap.

Cadeau voor Neelie Kroes

Zes studenten, waaronder Jorik Ordelmans, spraken met Neelie Kroes vooraf aan de DIES, het evenement waarbij Kroes een eredoctoraat ontving. De studenten waren bezig met de voorbereidingen voor het Amsterdam Light Festival en werkten aan een interactieve installatie die 15.000 LED’s oplicht. Neelie Kroes toonde haar interesse en vertelde dat zij geïnspireerd is door het woord: WHY. Voor de creatieve studenten meteen een leuke aanleiding om voor Neelie Kroes een LED-kunstwerkje te ontwerpen in de vorm van de letters: WHY. Vandaag werd dit uitgereikt; een grote verrassing voor Neelie Kroes.

Winnaars UT Challenge

Na een kort spektakel van een voetbaltricker volgde de grote finale van de UT Challenge.
Bij het onderdeel Ideation won Hops & Grains; deze start-up maakt het mogelijk dat klanten in de toekomst hun eigen bier kunnen brouwen. De winnaar van het onderdeel Prototyping is: Aryzon. Zij brengen een Augmented Reality bril op de markt voor negenentwintig euro. De bril vult je zicht op de echte wereld aan met 3D visualisaties. De bril is volgens UT-onderzoekers qua functionaliteit grotendeels vergelijkbaar met de 3000 euro kostende Hololens van Microsoft. De studenten startten al eerder een crowdfundingactie op kickstarter.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)