UTAlumni NetwerkNieuwsPalstra met 4TU-delegatie op bezoek bij TU Austria

Palstra met 4TU-delegatie op bezoek bij TU Austria

Wat 4TU is in Nederland, is TU Austria in Oostenrijk: het samenwerkingsverband van de technische universiteiten van het land. Sinds een aantal jaar ligt de focus van TU Austria op het netwerken met internationale samenwerkingsverbanden van technische universiteiten. Voortbouwend op de goede ervaringen met het Duitse TU9, waarmee regelmatig constructieve uitwisselingen worden gehouden, is het internationale netwerk nu ook uitgebreid met Nederland.

Op 2 juni waren de Nederlandse rectoren Frank Baaijens (Eindhoven), Karel Luyben (Delft), Arthur Mol (Wageningen) en Thom Palstra (Twente), IJsbrand Haagsma (secretaris-generaal 4TU) en Melanie ten Asbroek-Braamhaar (Grants Advisor Universiteit Twente) te gast in Graz om gemeenschappelijke uitdagingen en strategieën te bespreken.

Samen met TU Austria-rector Sabine Seidler (TU Wien), Harald Kainz (TU Graz), Wilfried Eichlseder (Universiteit Leoben) en Elke Standeker (Algemeen secretaris TU Austria) werd niet alleen gesproken over de actualiteit in het hoger onderwijs, maar over een verscheidenheid aan onderwerpen - van digitalisering in het onderwijs, excellentie in onderwijs en onderzoek tot Europese netwerken en internationaliseringsstrategieën.

"Vooral op het gebied van technologie moet het perspectief mondiaal zijn. Netwerken met internationale technische universiteiten is voor TU Austria een speerpunt. We waren dan ook zeer verheugd dat wij onze collega's van 4TU mochten verwelkomen in Graz," zegt TU Austria president en rector van TU Wien Sabine Seidler.

Over TU Austria

De Oostenrijkse universiteiten Technische Universiteit Wenen, Graz University of Technology en de Montanuniversitaet Leoben vormen sinds 2010 de vereniging TU Austria. Hierdoor ontstaat in het technisch-wetenschappelijk gebied een netwerk van meer dan 49.000 studenten en 9.000 medewerkers.

De missie van de TU Oostenrijk is om door de bundeling van krachten meer te bereiken op het gebied van onderzoek, onderwijs en beleid en om met verenigde expertise op te treden als partner voor het bedrijfsleven en de industrie. Meer informatie is te vinden op de website

Op de foto (v.l.n.r.)
Boven: IJsbrand Haagsma, Harald Kainz, Frank Baaijens, Arthur Mol, Thom Palstra
Onder: Wilfried Eichlseder, Elke Standeker, Sabine Seidler, Karel Luyben, Melanie ten Asbroek-Braamhaar