UTAlumni NetwerkNieuwsVier UT'ers bij Universiteit van Nederland

Vier UT'ers bij Universiteit van Nederland

Vier UT'ers geven deze week een college bij de Universiteit van Nederland.

De colleges zijn openbaar toegankelijk en worden online breed verspreid, onder andere via NU.nl.  Universiteit van Nederland nodigt de meest getalenteerde wetenschappers in Nederland uit voor een online college. Elke dag wordt er een college uitgezonden.

Jurnan Schilder: Hoe maak je de allertofste achtbaan ter wereld?

Drie keer over de kop en binnen enkele seconden een snelheid van wel 200 kilometer per uur bereiken. Dat klinkt als een toffe achtbaan toch? Maar dat er meer bij zo'n spannende attractie komt kijken dan alleen maar vette loopings weet Jurnan Schilder maar al te goed. Hij onderzoekt hoe je de beste achtbaan kunt bouwen en hoe ver je hierin kunt gaan. Want die ene achtbaan die jij vroeger met Rollercoaster Tycoon bouwde, die overleef je in het echt waarschijnlijk niet.

André de Boer: Hoe kan een vlieg een gigantische constructie laten bezwijken?

Ken je het fenomeen dat jouw colablikje ineens een rare knik maakt en van vorm verandert? Gek, maar vrij onschuldig. Ditzelfde fenomeen kan echter ook voor serieuze problemen zorgen. Stel je maar voor: zo'n zelfde knik, maar dan in een rails, dan ontspoort je hele trein. Wat deze "knik" precies is en hoe dit zelfs veroorzaakt kan worden door een simpele onschuldige vlieg demonstreert André de Boer in dit college.

Ton Bor: Hoe bouw je een auto die jou een flinke crash laat overleven?

Bij het ontwerpen van auto's wordt er alles aan gedaan om te zorgen dat jij veilig op je bestemming terecht komt. Goed materiaal is daarbij superbelangrijk: je wil immers niet dat je auto na een botsing als een aluminium blikje in elkaar kreukelt. Of toch wel? Ton Bor laat, mét sinaasappels, zien hoe je een auto bouwt die jou een crash laat overleven.

André de Boer: Hoe kun je een vliegtuig en een auto minder herrie laten maken?

De één geniet van fluitende vogeltjes en de ander luistert liever naar keiharde rockmuziek, maar wanneer er sprake is van geluidsoverlast zijn we allemaal eensgezind: dat is vervelend. Bij de aanleg van een nieuwe autoweg of een vliegveld wordt er dan ook - luid - geprotesteerd. Maar, zegt André de Boer, we kunnen de herrie van vliegtuigen en auto's flink verminderen! Welke technieken we daarvoor moeten inzetten vertelt hij in zijn college.

Jurnan Schilder: Hoe kan een kleine trilling een complete brug slopen?

Je kent het wel: van die wiebelende houten bruggetjes in de jungle. Het zou maar een keer doorknappen. Maar wist je dat ook die gigantische bruggen waar dagelijkse honderden auto's overheen rijden wel eens wankelen? Handig om in evenwicht te blijven, maar niet zo handig als het begint te stormen. Ir. Jurnan Schilder laat zien hoe we deze trillingen kunnen voorkomen.

Over de sprekers

ir. Jurnan Schilder
Al van jongs af aan heeft ir. Jurnan Schilder een immense fascinatie voor achtbanen. Maar ook voor constructies zoals enorme flatgebouwen of bruggen kun je hem tegenwoordig wakker maken! Zijn enorme enthousiasme leverde hem al de Onderwijsprijs op, dus ga er maar eens goed voor zitten!

prof. dr. ir. André de Boer
Door middel van dramatische anekdotes over ontspoorde treinen en geknakte windmolens brengt prof. dr. ir. André de Boer zijn studenten graag bij dat een goede constructie van levensbelang is! Gelukkig kun je bij André de Boer nu ook online terecht voor een stoomcursus werktuigbouwkunde!

dr. ir. Ton Bor
Wie zich bezighoudt met materiaalkunde, die haalt natuurlijk van alles uit de kast om de werking van materialen uit te leggen. En dus speelt Ton Bor in dit college moeiteloos voor groente- (of eigenlijk fruit-)man, zodat jij straks snapt wat er allemaal nodig is om het voor jou perfecte materiaal te kunnen maken!

prof. dr. ing. Bob van Eijk
“Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet”, dat is een mooie samenvatting van wat prof. dr. ing. Bob van Eijk doet. Bob is namelijk een expert in het zichtbaar maken van het allerkleinste, waar gewone microscopen tekort schieten. En o'ja, tijdens zijn promotie werkte hij mee aan een experiment dat later een Nobelprijs opleverde.