UTAlumni NetwerkNieuwsBest paper award voor onderzoek naar mens-robot interactie

Best paper award voor onderzoek naar mens-robot interactie

Onderzoek naar mens-robot interactie, uitgevoerd door communicatiewetenschappers Maartje de Graaf en Jan van Dijk aan de Universiteit Twente, hebben op 9 maart de Best Paper Award gewonnen met een onderzoek naar de movaties waarom mensen het thuisgebruik van robottechnologie afkeuren of stopzetten na initiele adoptie.

Human-Robot Interaction conferentie
De award werd uitgereikt tijdens de 12e editie van de jaarlijkse Human-Robot Interaction conferentie, dit jaar gehouden in Wenen, Oostenrijk. De Human-Robot Interaction conferentie is een wereldwijd vooraanstaand wetenschappelijk evenement voor fundamenteel en toegepast onderzoek naar mens-robot interactie. Onderzoekers uit de hele wereld komen hier bij elkaar, sturen hun beste papers in, en wisselen hun ideeën, theorieën, data en video’s uit ter bevordering van de state-of-the-art in mens-robot interactie.

Samenwerking
Het begrijpen van de achterliggende motivaties van niet-gebruik kan mogelijke obstakels voor acceptatie identificeren, en daarmee robot ontwikkelaars informeren om hun technologische ontwerpen beter af te stemmen op de wensen van de gebruikers. Het onderzoek was een samenwerking met Somaya Ben Allouch, lector Technology, Health & Care bij Saxion.

Maartje de Graaf werkt sinds 1 januari als postdoctorial research associate aan Brown University in de VS, gesponsord door de Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) met een Rubicon beurs.