UTAlumni NetwerkNieuwsDetlef Lohse benoemd aan Tsinghua University

Detlef Lohse benoemd aan Tsinghua University Chair Professor

UT-hoogleraar Detlef Lohse is aan de Tsinghua University in Beijing, China, benoemd tot Chair Professor of Fluid Engineering.

Tsinghua staat bekend als het ‘MIT van China’, de universiteit scoort hoog in de internationale rankings, zoals 35ste in de Times Higher Education ranking. De banden die de UT en Tsinghua hebben, zijn recent versterkt met de full-time benoeming van Chao Sun tot hoogleraar aan Tsinghua. Prof Sun is afkomstig uit de groep van Detlef Lohse.

Behalve de inauguratie van Lohse, is er ook een Agreement of Cooperation ondertekend, met als partijen het Center for Combustion Energy van Tsinghua en de Physics of Fluids groep van de Universiteit Twente

Het Center for Combustion Energy (CCE) van Tsinghua is een open onderzoeksinstituut dat zich richt op duurzame en innovatieve energiesystemen van de toekomst. Kennis van de vloeistofmechanica is voor verbrandingstechnologie erg belangrijk. Met de komst van een Engelstalig ‘undergraduate’ programma versterkt CCE de mogelijkheden voor internationale samenwerking.

De Physics of Fluids groep van Detlef Lohse aan de UT is een vooraanstaande onderzoeksgroep in vloeistoffysica. De belangrijkste onderzoeksgebieden zijn turbulentie en tweefase stroming, granulaire stroming, micro- en nanofluidics en biomedische toepassingen van belletjes. De groep werkt nationaal en internationaal veel samen, met de academische wereld en de industrie. Op initiatief van Lohse is recent het Max Planck – University of Twente Center for Fluid Mechanics opgericht.

CCE en POF hebben de wens uitgesproken en geformaliseerd, nauwer te gaan samenwerken in onderwiijs en onderzoek op het geboed van vloeistofmechanica. Daarvoor wordt de uitwisseling van studenten en staf gemakkelijker gemaakt, gaan de onderzoekers samen academische meetings organiseren en gaan ze faciliteiten delen.

In 2016 bracht UT-collegevoorzitter Victor van der Chijs een bezoek aan Tsinghua om verdere samenwerking op instellingsniveau te bespreken. Dit resulteerde afgelopen zomer inmiddels in actieve student-uitwisseling tussen de summer schools van de UT en Tsinghua.

Op 28 april 2017 zal Rector Magnificus Thom Palstra een bezoek brengen aan Tsinghua. Bij die gelegenheid zal hij een  overeenkomst tekenen over studentenuitwisseling, met de vice-president van Tsinghua, prof Shi Yigong.

Verschillende UT’ers hebben al samengewerkt met Tsinghua in hun onderzoek in de afgelopen jaren, naast Lohse ook prof. Peter Apers, prof. Jurriaan Huskens, prof. Hans Bressers, prof. Vanessa Evers, prof. Bram Nauta , prof. Julius Vancso, prof Bob Su en prof Andrew Skidmore.

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692