UTAlumni NetwerkNieuwsTweedaagse kick-off van Hoboken 2017

Tweedaagse kick-off van Hoboken 2017

Met de kick-off meeting afgelopen dagen in Cubicus is het startschot gegeven voor Hoboken 2017, de tweede editie van het project dat de Universiteit Twente samen met het Amerikaanse Stevens Institute of Technology uitvoert.

Studenten en onderzoekers gaan de komende maanden aan de slag met de uitdagingen op het gebied van watermanagement, governance en resilience in en rond New York. Namens Stevens waren de professoren Jose Ramirez-Marquez en Gregg Vesonder aanwezig bij de kick-off om inzicht te geven in de omgeving waarin de studenten straks terecht komen.

Onderwijs in een internationale context

De zes studenten gaan twee maanden lang in Hoboken aan de slag met een tweetal projecten, onder begeleiding van onderzoekers van zowel Universiteit Twente als Stevens. Tijdens de kick-offdagen verdiepten ze zich in de thema’s en zetten ze de eerste stappen in het maken van hun plan van aanpak. Voor het onderzoek in de Verenigde Staten begint, gaan de studenten al aan de slag met de casussen op de campus van de UT.

“Dit project is niet alleen een versterking van de samenwerking tussen UT en Stevens, maar levert tegelijkertijd een heel mooie uitdaging op voor onze studenten”, aldus Theo Toonen, decaan van de Faculteit BMS (Behavioural, Management & Social sciences) van de UT. “New York is een stad waar ze krachtig inzetten op innovatieve nieuwe oplossingen voor de problemen van de toekomst. Daarin komen alle aspecten van een integrale aanpak samen: zowel de technologische uitdagingen als politieke en maatschappelijke factoren. Zonder stevig draagvlak komen technologisch goede oplossingen niet verder. Studenten leren adequaat in te spelen op al die factoren en dat in een internationale context.”

Van links naar rechts: Martijn Kriebel, Denise op den Kamp, Suzan Sidal, Robin Noordhoek, Leonie Staas en Timo Hartmann.

De groep studenten die begin mei naar Hoboken afreist bestaat uit Denise op den Kamp, masterstudente Philosophy of Science Technology and Society, Robin Noordhoek en Martijn Kriebel, masterstudenten Civil Engineering and Management en Timo Hartmann, Leonie Staas en Suzan Sidal, alle drie bachelorstudenten European Public Administration.

Over de samenwerking

In november 2015 bekrachtigden de Universiteit Twente en het Stevens Institute of Technology hun samenwerking. Naast de samenwerking tussen de beide universiteiten omvat het plan een brede uitnodiging aan andere partijen om deel te nemen. Zo is het Waterschap Vechtstromen nauw aangesloten bij de projecten, die waardevolle input opleveren voor hun inspanningen op het gebied van klimaat-actieve stad, en werken de partners samen met Henk Ovink, de Nederlandse Special Envoy die met zijn Rebuild by design-programma een belangrijk uithangbord vormt voor de Nederlandse wateraanpak.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)