UTAlumni NetwerkNieuwsUT heeft de hoogste impact van Nederland en is opnieuw de meest ondernemende universiteit

Op 7 december 2017 is de Universiteit Twente voor de derde keer uitgeroepen tot de meest ondernemende universiteit van Nederland. Tevens is de UT de universiteit met de hoogste impact van Nederland. Dit blijkt uit de optelsom van de uitkomsten uit vier categorieën. Hoe ondernemend is de universiteit, hoe sterk is de samenwerking met de praktijk, hoe goed is de communicatie via de publieke media en hoe betrokken is de universiteit in het maatschappelijk debat. Op alle vlakken behaalde de Universiteit Twente gemiddeld de hoogste score en heeft daarmee – gemeten per onderzoeker – de hoogste impact van Nederland.

Het is dit jaar de vierde keer dat de tweejaarlijkse Impact Ranking bekend wordt gemaakt. In deze ranking wordt met cijfers gemeten welke universiteit de meeste maatschappelijke impact heeft. Maatschappelijke impact is een verzamelterm gemeten op twintig variabelen van hoe de universiteiten waarde creëren voor de samenleving. Het Haagse bureau ScienceWorks stelde deze ranking samen op basis van publieke bronnen en door universiteiten aangeleverde informatie.

UT meest ondernemende universiteit

In de Impact Ranking zijn universiteiten beoordeeld op vier verschillende rollen: de ondernemende universiteit (Universiteit Twente), de samenwerkende universiteit (Wageningen University), de communicerende universiteit (Tilburg University) en de nieuwe categorie: maatschappelijke universiteit (Universiteit van Amsterdam). Wanneer de scores per categorie bij elkaar worden opgeteld, presteert de Universiteit Twente (UT) overall het beste. De UT valt dit jaar opnieuw twee keer in de prijzen als meest ondernemende universiteit en overall als beste in de Impact Ranking.

Vijfendertig jaar ervaring en resultaat

Victor van der Chijs, voorzitter van het College van Bestuur van de Universiteit Twente, is wederom trots op de uitslag. “Het is geen verrassing dat samenwerking met de Regio Twente, provincie Overijssel, gemeente Enschede, Saxion en het bedrijfsleven ons ondernemersklimaat versterkt en zorgt voor een toonaangevende technologische topregio in Europa. We hebben daarin vijfendertig jaar ervaring en resultaat. Desalniettemin moeten we scherp blijven op deze samenwerking. Andere regio’s zitten ons op de hielen. Wij hebben als doel voorop te blijven lopen. Deze titel is daar een mooi bewijs van.”

Kers op de taart

Kees Eijkel, directeur Strategic Business Development en tot vorig jaar verantwoordelijk voor Kennispark en de startersactiviteiten, vindt het een fantastisch resultaat. “Deze erkenning is een kers op de taart van jarenlang bouwen aan het ecosysteem voor startups en spin-offs.”

Twente op volle kracht vooruit

Zijn opvolger Jaap Beernink, directeur Novel-T, is verheugd over de voortzetting van de titel. “Binnen Novel-T zijn voor de UT alle voorzieningen gebundeld van support voor technologietransfer, ondernemerschap naar de link met de regionale industrie. De UT zet hier, meer dan andere universiteiten, op in. Denk aan business support voor ondernemende onderzoekers en studenten, het aanbieden en faciliteren van financiering en het verzorgen van specifieke faciliteiten. Twente gaat op volle kracht vooruit als technologische topregio, aangejaagd door de meest ondernemende universiteit van Nederland!”

Meer informatie

De Impact Ranking is dit jaar voor de vierde keer gepresenteerd. De vorige ranking is uit 2015. Bezoek de website van ScienceWorks voor meer achtergrondinformatie over de ranking.

Foto's: Frank Zwetsloot (oprichter van ScienceWorks), Victor van der Chijs en Kees Eijkel

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)