UTAlumni NetwerkNieuws'Trainspotting' Alumnikring Utrecht op bezoek bij Uithoflijn en Prorail

'Trainspotting' Alumnikring Utrecht op bezoek bij Uithoflijn en Prorail

Een belangrijk spoorknooppunt van ons land ligt in Utrecht. Alumnikring Utrecht organiseerde daarom in september twee geslaagde bijeenkomsten met het thema ‘Trainspotting’. Tijdens deze bijeenkomsten kregen de deelnemers een inzicht in de uithoflijn en de verkeersleiding in Amsterdam.

Op 6 september leidde Mette Draisma de deelnemers langs de Uithoflijn. Mette is programmamanager en kent alle ins en outs van deze nieuwe sneltramroute. De avond begon bij de maquette van het stadskantoor waar werd ingegaan op de ontwikkelingen van het stationsgebied. Op de hoogste verdieping van het Stadskantoor kreeg de groep vervolgens verdere uitleg. De werkzaamheden waren prachtig van bovenaf te zien. Door de drukke avondspits werd een groot deel van de route te fiets afgelegd. Tijdens meerdere stops kwamen alle aspecten van de bouw aan bod, van technische en planologische uitdagingen tot de afstemming met omwonenden. Op de Uithof eindigde de fietstocht in een studentenflat met uitzicht over de Uithoflijn. De napraat vond plaats bij een afsluitende borrel.

Op 27 september werd de Verkeersleiding van Prorail bezocht. Dion Boertien lichtte de complexiteit van Prorail en het Nederlandse spoor toe. Al snel bleken meerdere alumni expert op het gebied van spoorveiligheid, de IT-systemen en de inrichting van treinbanen. Zij vulden elkaar aan, doken de diepte in en zo kon een flinke (technische) verdiepingsslag worden gemaakt. Bij de controleruimte was alle ruimte om in gesprek te gaan over het beheersen van de honderden treinbewegingen, het leggen en verleggen van spoorbanen, inpassen van extra treinen en hoe spoormedewerkers veilig aan het spoor kunnen werken. Het ogenschijnlijke gemak waarmee treinen omgeleid kunnen worden en de tactieken bij calamiteiten waren fascinerend. Tegen elven stapte iedereen weer in de trein om huiswaarts te keren.