UTAlumni NetwerkNieuwsSolar Team Twente wint European Solar Challenge

Solar Team Twente wint European Solar Challenge

Solar Team Twente kent een uitstekende start. Het kersverse Twentse team heeft na een spannende race de iLumen European Solar Challenge op het Circuit Zolder in België gewonnen.

Het team liet de twaalf concurrenten achter zich en versloeg bovendien een Tesla Model S. Zonneauto Red One was daarmee zowel de snelste als de zuinigste deelnemer.
De 24 uurs race ging zaterdag 24 september om 13:20 uur van start en het studententeam uit Twente eindigde zondag om 13.20 uur met vijf rondes voorsprong op de Tesla en zestien op de nummer drie. “De belangrijkste factor in deze race was de strategie. Het was een hele uitdaging om voor het eerst ook ‘s nachts te rijden met Red One, die natuurlijk gemaakt is om te blijven rijden op zonne-energie”, aldus Jeroen Minnema, strateeg van Solar Team Twente.

Raceleider Lars Klein over de overwinning: “We zijn boven onze eigen verwachtingen uitgestegen. Onze auto is niet gebouwd voor een circuit met scherpe bochten. We gingen erheen om vooral te leren over de auto, racen en ons team.” De Twentse zonnewagen Red One is gebouwd voor constante snelheden. Door de vele bochten in het circuit was dit niet mogelijk en dat maakt de winst extra bijzonder.

Tesla Model S

Tijdens de race moesten de zonnewagens opboksen tegen het meest eco-vriendelijke elektrische model van Tesla. Dit is de meest energie-efficiënte auto op de particuliere markt van dit moment. De Red One bleek een geduchte concurrent.

Challenger vs. Cruiser klasse

In de tweejaarlijkse World Solar Challenge in Australië en deze European Solar Challenge wordt er onderscheid gemaakt tussen een Cruiser klasse en een Challenger klasse. De Cruiser klasse bestaat uit auto’s die gemaakt zijn voor particulier gebruik en comfort. Deze zijn dan ook wendbaarder en kunnen snel optrekken, belangrijke eigenschappen op een circuit. De challenger klasse is ontworpen op efficiëntie en snelheid, maar niet op optrekken en scherpe bochten. Red One valt in de laatste klasse.

Bridgestone World Solar Challenge

Van 8 tot 15 oktober 2017 neemt Solar Team Twente deel aan de Bridgestone World Solar Challenge, dé prestigieuze race voor auto’s die rijden op zonne-energie. Samen met meer dan vijftig andere internationale deelnemers zal Solar Team Twente met de zonneauto 3000 kilometer dwars door de outback van rijden. In 2015 finishte het Twentse team als tweede.

Solar Team Twente

Solar Team Twente bestaat uit 20 studenten van Saxion en Universiteit Twente. Naast de studenten bestaat  Solar Team Twente uit het sterke netwerk van innovatieve partners. Samen wordt topsport beoefend en de snelste zonneauto gebouwd. Het Twentse solarteam is te volgen in hun weg naar de race via hun website (www.solarteam.nl) en sociale media (facebook, twitter, Instagram en LinkedIn).