UTAlumni NetwerkNieuwsBas Borsje genomineerd voor New Scientist Wetenschapstalent 2016

Bas Borsje genomineerd voor New Scientist Wetenschapstalent 2016

Na een voorronde met 25 genomineerden is de UT-wetenschapper doorgedrongen tot de top vijf van finalisten.

De prijs gaat sinds 2015 jaarlijks naar het grootste wetenschappelijke talent in Nederland of Vlaanderen. De uitreiking is op donderdag 22 september in Amsterdam.

Bas Borsje (1984), van de vakgroep Water Engineering & Management binnen de faculteit Construerende Technische Wetenschappen en het instituut IGS, is genomineerd vanwege zijn onderzoek naar ecologische kustverdediging.

'Zachte' structuren

Door de stijging van de zeespiegel worden kustgebieden steeds kwetsbaarder. Wat de kust tegen overstromingen kan beschermen, zijn ‘zachte structuren’ zoals kwelders en mangrovebossen, stelt Borsje. “Natuurrampen zoals tsunami’s en orkanen hebben aangetoond dat het verwijderen van die zachte structuren catastrofaal kan zijn. Daarnaast zijn deze ‘zachte oplossingen’ goedkoper dan de traditionele ‘harde’ dijken en dammen én ze zijn klimaatbestendig.”

fysieke krachten

Borsje wil begrijpen wat voor fysieke krachten het getij, golven en waterstanden uitoefenen op de omgeving. “Op dit moment concentreer ik me op de kwelder, land dat alleen bij erg hoge waterstanden blank komt te staan. Deze structuur remt golven af die op dijken afkomen en geeft stabiliteit aan de bodem. Met mijn onderzoek hoop ik bij te dragen aan oplossingen die komende generaties op een duurzame manier beschermen tegen overstromingen."

verkiezing

De verkiezing tot Wetenschapstalent van het Jaar is door het populair-wetenschappelijke tijdschrift New Scientist in het leven geroepen om jonge wetenschappers de kans te bieden hun onderzoek onder de aandacht te brengen van een groot publiek. De winnaar wordt bekend gemaakt tijdens het evenement New Scientist Live: Brein.