UTAlumni NetwerkNieuwsAcademisch jaar geopend
Roos Bulthuis en Mark Romme utwente ATLAS
Ed Brinksma

Academisch jaar geopend

Op 5 september is het Academisch Jaar 2016 geopend door Rector Magnificus Ed Brinksma.

Kort na de toespraak van Victor van der Chijs, voorzitter van het College van Bestuur, werd de nieuwe Rector Magnificus bekend gemaakt. De universiteit heet Thom Palstra officieel welkom tijdens de DIES in november.

Van der Chijs legde in zijn toespraak de nadruk op University of Engaged People. Vervolgens ging hij onder andere in op de hoge studenteninstroom en gaf hij een update over de komst van Fraunhofer naar de Campus. Tevens volgde de trotse mededeling dat de UT het Max Planck centrum welkom mag heten.

De uitreiking van de onderwijsprijs en TGS-award door Rector Magnificus Ed Brinksma gingen naar Martin van der Hoef (onderwijsprijs) en Rolf Postma (TGS-award). Het publiek kon vervolgens luisteren naar een muzikale bijdrage van Kovacs.Daarna werd José van Dijck aangekondigd. Haar lezing had als titel: When High Tech and Humanities Touch. “We hebben in de wetenschap gemeenplaatsen nodig waar high-tech, alfa- en bètawetenschappen samenkomen. De Universiteit Twente heeft in mijn visie al lang een voorbeeldfunctie als het gaat om een brede benaderingswijze van onderzoek en academische structuren. En wat onze politici betreft hoop ik dat ze de wijsheid vinden om jonge generaties wetenschappers te zien als de best mogelijke investering in de toekomst van dit land. Want daar zouden wij echt gelukkig van worden.”

Na de lezing van Van Dijck mocht het publiek opnieuw genieten van een aantal nummers van Kovacs en werden vervolgens de afstudeerprijzen uitgereikt aan:

Zij schreven de beste masterscriptie van hun faculteit.

Tenslotte kregen Mark Romme en Roos Bulthuis de vloer. Deze studenten vertelden over hun ATLAS ervaringen. Ze spraken over de nieuwe vorm van onderwijs en hun sprong in het diepe. Ed Brinksma opende op een ‘Human Touch’ manier het academisch jaar.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)