UTAlumni NetwerkNieuwsIntuïtieve design tools voor beter ontwerpproces

Intuïtieve design tools voor beter ontwerpproces

UT-promovendus Robert Wendrich heeft een nieuwe generatie intuïtieve design tools ontwikkeld.

Deze zogeheten hybride design tools zijn van grote waarde voor het creatieve ontwerpproces, blijkt uit experimenten bij onder meer ProRail, Manpower en het IdeationLab van de Universiteit Twente.

Ontwerpers hebben veel baat bij een nieuwe generatie intuïtieve design tools. Deze ontwerpgereedschappen baseren zich op de intuïtieve vermogens en zintuiglijke capaciteiten van gebruikers. Verschillende analoge en digitale technieken zijn hierin geïntegreerd.

Belemmering

Robert E. Wendrich promoveert op woensdag 30 november op zijn bevindingen. Industrieel ontwerper Wendrich begon er zes jaar geleden mee uit onvrede met bestaande computerprogramma’s. ,,3D CAD-programma’s zijn gemaakt door programmeurs van hardware en software. Ze zouden ontwerpers moeten faciliteren in hun ontwerpproces, maar in de praktijk vormt digitale techniek eerder een belemmering voor de creativiteit.”

Prototype

Wendrich ging zelf aan de slag met een design tool die luistert naar de gebruiker en reageert op diens handelingen. Het eerste prototype was een soort werkbank met twee cameraogen, die momentopnames van het ontwerpproces verzamelen. De visualisatie, registratie en representatie van die verschillende ontwerpstadia in een timeline bevorderen volgens Wendrich de intuïtie en verbeelding van de ontwerper.

Test bij ProRail

Het prototype is doorontwikkeld tot een testversie. ProRail in Utrecht heeft hiermee proefgedraaid bij herinrichtingsprojecten voor treinstations, complexe ontwerpprocessen waarbij veel verschillende partijen betrokken zijn. ,,Juist dan is het van belang om zichtbaar te maken op welk moment er keuzes zijn gemaakt. Onze design tool maakt de verschillende afwegingen in de loop van het proces inzichtelijker. Daardoor treedt er minder wrijving tussen stakeholders op en ontstaat meer begrip.”

Ideation Lab

De hybride design tools zijn ook getest bij uitzendorganisatie Manpower. Daar maakten ze de loopbaanontwikkeling van werknemers zichtbaar en bleken ze een handig instrument voor carrièreplanning.  Daarnaast is met de ontwerpgereedschappen van Wendrich geëxperimenteerd in het publieke domein. Zo is aan de Universiteit Twente een RST (Rawshaping Technology) Ideation Lab ontwikkeld, dat ontwerpgereedschappen integreert zoals visual thinking, synthese-tools en brainstormtools. Het lab wordt onder andere in het onderwijs gebruikt. Het Ideation Lab was dit jaar te zien op de Dutch Design Week in Eindhoven.

Op basis van al die gebruikerservaringen zijn nu verschillende webversies van de design tool beschikbaar gekomen, zowel apparatuur als programmatuur. Ze kunnen ontwerpers op diverse terreinen ondersteunen bij het visualiseren van hun ideeën, conceptuele voorstellingen en ontwerpen. Ook maken ze het teruglopen van alle stappen in het ontwerpproces (trackback) eenvoudig en doeltreffend.

Meer informatie

Ing. Robert E. Wendrich promoveert woensdag 30 november met zijn proefschrift Hybrid Design Tools for Conceptual Design and Design Engineering Process (Bridging the Design Gap: Towards an Intuitive Design Tool) bij de faculteit CTW van de UT. Wendrich is als docent-onderzoeker verbonden aan de opleiding Industrial Design van de Universiteit Twente.

Meer info: zie ook rawshaping.com en ideationlab.nl.