UTAlumni NetwerkNieuwsNobelprijs voor UT-eredoctor Fraser Stoddart

Nobelprijs voor UT-eredoctor Fraser Stoddart

Sir James Fraser Stoddart, eredoctor van de Universiteit Twente, heeft samen met Nederlander Ben Feringa en de Fransman Jean-Pierre Sauvage de Nobelprijs voor Scheikunde gewonnen. Het trio doet onderzoek naar moleculaire motoren.

De moleculaire motor (een synthetische variant daarvan) werd in 1999 door Feringa uitgevonden.
De Britse prof. dr. James Fraser Stoddart ontving eind 2006 een eredoctoraat van de Universiteit Twente. Eredoctoraten worden uitgereikt tijdens de Dies Natalis van de UT en zijn bedoeld om wetenschappelijke toppers te eren. Stoddart werkte samen met scheikundeprof David Reinhoudt, tevens voormalig wetenschappelijk directeur van MESA+.

Katsonis en Kudernac

Ook de Nobelprijs van Ben Feringa kent een Twentse link. De huidige UT-onderzoekers prof. dr. Nathalie Katsonis (Biomolecular NanoTechnology) en dr. Tibor Kudernac (Molecular Nanofabrication) werkten met Feringa in Groningen aan de moleculaire motoren waarvoor de Nobelprijs is toegekend.
Tibor Kudernac was een aantal jaar geleden eerste auteur van het artikel over de elektrische nano-auto in het gerenommeerde wetenschappelijke tijdschrift Nature. Het werk van zowel Katsonis als Kudernac werd bij de bekendmaking van de Nobelprijs door de voorzitter van het Nobelcomité in beeld gebracht.