UTAlumni NetwerkNieuwsReünie Witbreuksweg 379-laag, huize "Etje"

Reünie Witbreuksweg 379-laag, huize "Etje"

Mooie herinneringen aan "ETJE"

"Als oud-bewoners van Witbreuksweg 379-laag (“Etje”)  houden wij nog steeds elk jaar een reünie. Elk jaar 2e weekend van september, we hebben al in veel dorpen en steden gebruik gemaakt van de open monumentendagen. Omdat het jaar 2016 de 30e reünie was, vonden we dat een bijzondere locatie aan de orde was: terug naar de roots, terug naar de universiteit, terug naar de campus. In onze tijd bestond conferentiehotel De Drienerburgt nog niet. Maar voor een weekend als dit is het toch wel een heerlijke overnachtingsplek en uitvalsbasis.

Ieder jaar staat een barbecue en kampvuur op de zaterdagavond centraal. Dit jaar een heel speciale barbecue, namelijk op het grasveld voor onze kamers aan de Witbreuksweg en samen met de huidige bewoners. Wij hebben allemaal gestudeerd tussen midden jaren 70 en midden jaren 80, toen de UT nog Technische Universiteit Twente was. Wij zijn allemaal tussen de 50 en 60 jaar, de huidige bewoners rond de 20. Een generatiekloof tussen ons, maar desondanks een heel ontspannen en gezellige avond. Uiteraard hebben we verteld over het verleden: over brandslang-gevechten, over de wekelijkse pakketten met schone lakens, over de papieren tentamenbriefjes en over de mensa in De Bastille. En een aantal flattradities gedeeld, zoals Rondje Joris, Pisang Etje en de Sportiviteitskloot. Wat ons vooral opviel is dat de universiteit zo veel vrouwelijker en internationaler geworden is. Chinese, Wit-Russische, Duitse studenten, in onze tijd waren het vooral (en vrijwel alleen) Nederlands sprekende jongens. Gelukkig staat onze naam nog steeds op de pui. Ooit “ ‘T REETJE “ maar sinds een glasplaat begin jaren zeventig gesneuveld is al meer dan veertig jaar ingekort tot “ETJE”.

Zondagochtend heeft Michele ten Pas ons een rondleiding gegeven over de campus. Er was toch meer veranderd dan we gedacht hadden. Het gebouwencomplex met namen als Zilverling en Ravelein, maar ook laboratoria als het Nanolab, allemaal van ver na onze tijd. Ook oude gebouwen hadden nieuwe namen, wij kennen vooral gebouwen als WB, BB en TW, namen die refereren aan de toenmalige studierichtingen. Dat de brand in het Kubicus gebouw zo verwoestend was, was de meesten van ons ook ontgaan. Michele vertelde enthousiast over de historie, de bouwstijlen , recente veranderingen en de plannen. Erg boeiend, en vaak verrassend. Zoals het aandenken aan de Roombeek midden op de campus en de status van Rijksmonument voor de Matenweg. En dat het carillon al voor onze tijd een geschenk was van alle omliggende gemeenten, was nieuw voor ons. Zo’n rondleiding is een aanrader voor alle alumni, en zelfs voor de huidige bewoners!"

ETJE alumni