UTAlumni NetwerkNieuwsTerugblik op de Twente Science Week

Terugblik op de Twente Science Week Safe & Secure

Drie dagen volgepakt met wetenschap, technologie en amusement, dat is de Twente Science Week 2016. Samen met het bedrijfsleven, wetenschappers en studenten organiseerden we de afgelopen week diverse activiteiten. Alles stond in het teken van Safe & Secure.

The Securers

In de dometent op de Oude Markt hielden UT-professoren Frank Leferink en Norman Kerle en Saxion-hoogleraar Jaap Knotter tijdens een speciale editie van het Twente Science Café lezingen over diverse veiligheidsvraagstukken. Leferink ging in op hoe elektromagnetisme werkt, bijvoorbeel bij carhacking. Norman Kerle (foto) sprak over de inzet van drones om snel gevaarlijke situaties tijdens rampen te kunnen beoordelen en Jaap Knotter lichtte de nieuwste ontwikkelingen in forensisch onderzoek toe.

Twente Science Quiz

In de Grote Kerk leidden Valerio Zeno en Sacha Visser de 200 deelnemers van de Twente Science Quiz door vele vragen en proeven. De organisatie was in handen van de studenten van KIVI, de vereniging van ingenieurs. Uiteindelijk was het team van UT-vicevoorzitter Mirjam Bult de sterkste, en liet ze de teams van wethouder Jeroen Hatenboer, KIVI-directeur Micaela Dos Ramos en EQIB's Joost Olde Weghuis achter zich.

Pre-U

Pre-U, het pre university college van de Universiteit Twente, hield drie dagen lang activiteiten voor scholieren. Voor basisschoolleerlingen werden de programma-onderdelen Robot Revolution en Test the crime scene gehouden. Vrijdagmiddag stonden vwo-leerlingen voor de uitdaging om hun eigen Goldberg-machine (foto) te bouwen.

En nog veel meer...

En zo hielden we nog vele activiteiten in de afgelopen dagen. In één van de dometenten lieten onderzoekers en bedrijven hun robots zien (foto), was Barry Fitzgerald te gast in het Janninkshuis om over Superhero Science te vertellen en organiseerde Blink een ondernemersevent Daring Business. Het lichtkunstwerk Congregation werd onthuld, en is nog tot en met 6 oktober te zien op de Oude Markt.

Twente Science Week 2016
Bekijk de foto's