UTAlumni NetwerkAgendaIncubase opent op Universiteit Twente

Incubase opent op Universiteit Twente

Op 1 november lanceren de Universiteit Twente, Novel-T en de Student Union Incubase, een locatie waar studenten hun start-up kunnen ontwikkelen. Dit werd bekend gemaakt tijdens de jaarlijkse Entrepreneurial Day van de UT.

Veel studenten op de UT dromen van het starten van hun eigen onderneming, het omzetten van hun idee naar een lucratieve onderneming. Maar, waar begin je? Hoe weet je of je idee goed is? Welke stappen moet je gaan zetten? Vooral voor een student kan het lastig zijn om een idee naar praktijk te brengen. Maar, als je het niet probeert, zul je nooit weten wat dit idee had kunnen worden.

Dat is precies het doel waar Incubase zich op richt. Zelfs in de eerste fases van een start-up (je idee specificeren, zoeken naar een werkwijze, inventariseren welke soortgelijke producten bestaan), hebben studenten support en ervaring nodig. De Incubase heeft alles in huis wat jonge ondernemers nodig hebben: flexibele werkplekken, een groot netwerk van kleine ondernemingen en grote investeerders en juridische kennis. Daarnaast praktische tips bij het openen van een zakelijke rekening en bij het overtuigen van een investeerder. Het is het startpunt voor elke aankomende ondernemer.

ondernemende professionals

De Universiteit Twente is met zo’n 1.000 spinoffs de meest ondernemende universiteit van Nederland. Namens de universiteit biedt Novel-T een breed aanbod van trainingen en experts om bestaande start-ups te ondersteunen. Echter was er tot nu toe geen formeel systeem om studenten met een ondernemerswens te ondersteunen. De Student Union, verantwoordelijk voor het beleid op studentondernemerschap op de universiteit, kwam een paar jaar geleden met het idee voor de Incubase – een fysieke locatie waar studenten de eerste stappen naar ondernemerschap kunnen zetten.

Hoe werkt Incubase?

Het begint al wanneer de student voor de eerste keer bij Incubase binnenkomt. Het is een fraaie en inspirerende locatie met een koffiehoek, moderne inrichting en overal flexibele werkplekken. De aanwezige community manager kan studenten een kopje koffie aanbieden en met een praatje het doel vaststellen. Als een student serieuze plannen heeft, kan een gratis proeflidmaatschap worden afgesloten. Dit proeflidmaatschap geeft recht tot toegang tot de Incubase, met naast de koffie, persoonlijke adviezen en inspirerende lezingen.

Na een maand eindigt het proeflidmaatschap. Studenten maken dan de keuze of ze hun lidmaatschap willen verlengen en kunnen deelnemen aan een bootcamp om te kijken of hun idee kans van slagen heeft.

Na ongeveer twee maanden kunnen studenten hun lidmaatschap uitbreiden. Als hun idee potentie blijkt te hebben, krijgen ze hulp bij het opzetten van een ondernemingsplan. Dit wordt de validatiefase genoemd. Experts van Novel-T toetsen de haalbaarheid van het plan.

Een maand of twee later hebben de startende ondernemers de gelegenheid om een eigen ruimte te huren. Ze kunnen deelnemen aan trainingen voor gevorderden en ontwikkelen hun eerste producten. Gelijktijdig worden ze in contact gebracht met investeerders. Dit hele proces gaat in een hechte samenwerking met Novel-T. Alleen studenten met een levensvatbaar idee komen tot deze fase.

Na ongeveer een half jaar tot een jaar in de Incubase, is het idee ontwikkeld tot een volledige startup. De startup kan op eigen kracht verder ontwikkelen buiten de Incubase. Maar de link naar de Incubase blijft, op die manier is de startup een inspiratie zijn voor aankomende studentondernemers.
Tot november 2019 wordt hard gewerkt aan de realisatie van Incubase. Een impressie is te vinden op www.incubase.nl.

Meer informatie: Student Union, Jeroen Bos tel 053 489 6024.