UTAlumni NetwerkAgendaAlumnikring Utrecht - Trainspotting

Alumnikring Utrecht - Trainspotting

De alumnikring organiseert vanaf september meerdere activiteiten rondom het thema SPOOR. Utrecht heeft het grootste treinstation van Nederland met jaarlijks 88 miljoen reizigers en meer dan 900 treinen per dag. Het station maakt zich klaar om te groeien naar 150 treinen per uur. Samen met enorme projecten als de nieuwe stationshal, maar ook het ontvlechten van sporen en treinwissels maakt het een waanzinnig interessant gebied. En dat is alleen nog maar het zichtbare deel.

Als start van het thema nemen enkele alumni ons mee in de wondere wereld van het spoor. Dion Boertien (TBK/IE&M 2012) vertelt hoe je zicht houdt op de spaghetti van rails, personen- en goederentreinen. Wat komt kijken bij een vertraging of een storing? Een uniek kijkje achter de schermen bij de treinverkeersleiding in Amsterdam brengt je naar het logistieke hart van ProRail. Minstens zo uitdagend is de vraag hoe reizigers verder hun weg vinden. Met de Uithoflijn kan je medio 2018 in 17 minuten met de tram van Utrecht Centraal naar P+R De Uithof. Mette Draisma (IO/IDE 2010) leidt ons langs het 8 kilometer lange traject en vertelt hoe de lijn in 2020 60.000 mensen per dag kan vervoeren.

In oktober volgen meer activiteiten rond het thema spoor, maar de inschrijving voor bovenstaande activiteiten is geopend.

27 september: Verkeersleiding Amsterdam

Wie wil weten hoe ProRail alle treinen in goede banen leidt moet op 27 september meedoen met deze unieke activiteit. We hebben slechts een beperkt aantal plaatsen om door Dion Boertien, manager van de verkeersleiding in Amsterdam, meegenomen te worden in de logistieke uitdagingen op het spoor. Hoe ga je bijvoorbeeld om met meer dan 50 treinen per uur op Schiphol, en wat doe je met al die treinen bij een brandmelding? Na een introductie over de uitdagingen en complexiteit gaan we de vloer op om dit met eigen ogen zien. Graag van alle knopjes afblijven.

• Datum: 27 september
  • Van 20:00 tot 22:00 uur
  • Locatie: Verkeersleiding Amsterdam, De Ruyterkade 4.
  • Maximum aantal personen: 15