HomeOnderzoekWetenschappelijke thema'sEngineering for a resilient worldLieke Lokin een van de nieuwe ‘faces of science’
Lieke Lokin

Lieke Lokin een van de nieuwe ‘faces of science’

Promovenda Lieke Lokin van de UT (faculteit ET) behoort tot de twaalf nieuwe ‘Faces’ die de KNAW vandaag toevoegt aan de al bestaande bloggende promovendi. Deze door de KNAW gekozen jonge talenten doen in filmpjes en blogs verslag van hun dagelijkse bestaan in de wetenschap. Lieke: “Ik vind het super leuk dat ik geselecteerd ben voor Faces of Science en ik hoop hiermee te kunnen laten zien hoe leuk en spannend het is om te onderzoeken.”

Lieke Lokin doet onderzoek naar de beweging van rivierduinen. Lokin: “Bij eb ontstaan er ribbeltjes op het strand. In rivieren heb je deze ribbels ook, alleen zijn ze veel groter. Deze rivierduinen verschuiven over de bodem van de rivier en vormen bij extreem laag water drempels voor de scheepvaart. Ik wil beter in kaart brengen hoe de rivierduinen over de rivierbodem bewegen om te kunnen voorspellen waar en wanneer ze hinderlijke drempels gaan vormen.”

Op Facesofscience.nl bloggen tientallen promovendi over hun leven als wetenschapper. De blogs zijn interessant voor iedereen die geïnteresseerd is in wetenschap. En ze helpen studenten en leerlingen uit 5 en 6 vwo die voor een studiekeuze staan, een realistisch beeld te krijgen van hoe het is om in de wetenschap te werken. De komende maanden worden van alle nieuwe ‘Faces’- filmpjes gemaakt. Ze worden online één voor één geïntroduceerd.

Over Lieke Lokin

Lokin is in januari 2020 begonnen met haar promotie onderzoek naar de dynamiek van rivierduinen, grote bodemvormen, onder hoge, lage en daartussen variërende afvoeren. Het doel van haar onderzoek is om de processen die ten grondslag liggen aan de groei en afbraak van deze bodemvormen te doorgronden, en om deze kennis vervolgend toe te passen in een model. Haar onderzoek besteedt ook speciaal aandacht aan de condities rondom laag en extreem laagwater. Naast haar onderzoeksonderwerp is Lokin ook geïnteresseerd in andere processen die spelen in de rivieren. Zoals; grootschalige morfologische ontwikkelingen en de invloed van ingrepen op het gehele riviersysteem.

FACES OF SCIENCE

Facesofscience.nl geeft bezoekers aan de hand van blogs, filmpjes en artikelen een kijkje in het leven van een onderzoeker. Het doel is promovendi uit verschillende vakgebieden in de schijnwerpers te zetten en om aan jongeren die staan voor een studiekeuze te laten zien hoe het is om wetenschapper te zijn. Sinds 2013 hebben negentig promovendi als Faces of Science geblogd over hun leven als wetenschapper.

Promovendi kunnen worden voorgedragen voor Faces of Science door NEMO Kennislink, leden van de KNAW en leden en alumni van De Jonge Akademie. Faces of Science is een project van de KNAW, De Jonge Akademie en NEMO Kennislink. Het project wordt gefinancierd door Stichting Lira. Vorig jaar was Judith Austen voor de UT geselecteerd. Judith ontwikkelde een zelfcompassie app voor mensen die recent gediagnosticeerd waren met kanker.

Meer informatie

Voor vragen over Faces of Science kunt u contact opnemen met Esther Ladiges, communicatieadviseur van de KNAW| esther.ladiges@knaw.nl

drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)