HomeOnderzoekWetenschappelijke thema'sEngineering for a resilient worldNieuwsOnderzoekers TechMed Centre brengen luchtcirculatie Covid-19 beter in kaart

Onderzoekers TechMed Centre brengen luchtcirculatie Covid-19 beter in kaart

In het TechMed Centre van de Universiteit Twente is een unieke luchtstroomopstelling ontwikkeld die luchtstroom real-time zichtbaar maakt. De beelden geven een goede indicatie van de verspreiding van aerosolen en worden gebruikt om tot nieuwe inzichten te komen voor oplossingen die bijdragen aan het bestrijden van de coronacrisis. Het effect van mondkapjes wordt gemeten en ventilatie-oplossingen voor het openbaar vervoer en theaters worden er getest.

“Bedrijven uit verschillende sectoren hebben grote belangstelling om deze opstelling te gebruiken”, vertelt prof. Ruud Verdaasdonk, die de luchtstroomopstelling recent heeft gebouwd. “Het gaat om een zogenaamde RT-BOS (Real Time Background Oriented Schlieren) opstelling die heel goed inzicht geeft in luchtbewegingen bij onder andere praten, hoesten en zingen.”
UT-hoogleraar vloeistofdynamica Detlef Lohse deed eerder al verschillende experimenten om te kunnen begrijpen hoe de lucht zich beweegt tijdens deze acties, en wat op basis daarvan een veilige marge is.

Video gemaakt met high speed light scatter imaging

BOS-techniek voor visualisatie van adem bij hoesten, niezen, hoesten in ellenboog en lekkage boven uit mondkapje

Niezen in ellenboog niet altijd beste keuze

Verdaasdonk trekt na metingen een aantal preliminaire conclusies en doet suggesties voor oplossingen. “Uit de tests bleek dat nagenoeg alle mondkapjes die nu in gebruik zijn aan de randen lekken, maar ook dat kleine druppeltjes en damp goed worden afgevangen. Verder lijkt het veiliger om naar beneden in je shirt of blouse te hoesten dan in je ellenboog. Dit doe je het meest veilig door eerst de rand van je kraag naar voren te trekken. Bij hoesten of niezen in de ellenboog vernauwt de opening juist, waardoor de luchtstroom versneld langs je arm ontsnapt. Bij hoesten in je shirt verspreiden de lucht en druppeltjes niet verder door de ruimte. Dit is bevestigd met een opstelling speciaal voor druppel visualisatie zoals ook door Lohse wordt toegepast.”
Verder onderzoek is nodig om duidelijk te krijgen hoe de verspreiding gaat tijdens verschillende bewegingen en onder verschillende omstandigheden als vocht en droogte. Zo moet duidelijk worden wat een veilige afstandsmarge is tijdens de verschillende activiteiten.

Techniek voor visualisatie druppels bij hoesten, hoesten in ellenboog, geen druppels bij mondkapje of in shirt hoesten.

Luchtcirculatie in het OV

Met de RT-BOS opstelling is het mogelijk de ventilatie van een ruimte op grote schaal zichtbaar te maken. Hier is op dit moment grote belangstelling voor. De onderzoekers zijn door verschillende bedrijven benaderd om ventilatieoplossingen voor grote ruimte in relatie tot Covid-19 te laten onderzoeken. Het gaat daarbij om luchtcirculatie in een treincoupé en in theaters.

TechMed Centre en corona

Prof. dr. ir. Ruud Verdaasdonk is hoogleraar Health Technology Implementation binnen het TechMed Centre van de Universiteit Twente. Prof. dr. Detlef Lohse is hoogleraar Physics of Fluids binnen het MESA+ instituut van de Universiteit Twente. Zij zijn enkele van de vele hoogleraren die de strijd aanbinden tegen het Coronavirus. Bezoek de speciale website voor meer informatie over wat er binnen het TechMed Centre al gebeurt in de strijd tegen de Coronacrisis.

J.C. Vreeman (Jochem)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)