HomeOnderzoekWetenschappelijke thema'sShaping our world with smart materialsNieuwsBASF en UT werken samen aan ontwikkeling van nieuwe dialysemembranen

BASF en UT werken samen aan ontwikkeling van nieuwe dialysemembranen

Dimitrios Stamatialis (Advanced Organ Bioengineering and Therapeutics, AOT (Faculteit TNW)) gaat samenwerken met BASF (Ludwigshafen, Duitsland) om een onderzoeksproject te leiden gericht op de ontwikkeling van een nieuwe generatie dialysemembranen. Hoewel dialyse al vele decennia wordt toegepast, kunnen miljoenen patiënten wereldwijd profiteren van technologische verbeteringen van de membranen.

Bij een gezond persoon zijn de nieren verantwoordelijk voor het verwijderen van gifstoffen uit de bloedbaan. Helaas lijden wereldwijd ongeveer vier miljoen mensen aan nierfalen. Patiënten met chronisch nierfalen hebben een vervangende nier nodig, maar daar zijn er niet genoeg van beschikbaar voor het aantal patiënten. Daarom zijn veel patiënten afhankelijk van een extracorporale behandeling zoals hemodialyse om te overleven.

Verwijderen van gifstoffen

Hemodialyse verwijdert gifstoffen uit de bloedbaan van patiënten met behulp van een membraan. Tegelijkertijd moet het membraan belangrijke eiwitten, zoals albumine, behouden. Gewoonlijk worden deze membranen bereid uit mengsels van hydrofobe polymeren (zoals poly(sulfon) of poly(ether sulfon) met hydrofiele additieven (zoals poly(vinylpyrrolidon), PVP). Het membraanmateriaal moet langdurige bloedcompatibiliteit, weerstand tegen aanslag en selectiviteit garanderen. Echter, aantasting van de structurele eigenschappen van het membraan door de behandeling kan de efficiëntie van de behandeling negatief beïnvloeden.

In dit driejarige onderzoeksproject, gefinancierd door BASF (Ludwigshafen), onderzoekt Stamatialis de ontwikkeling van nieuwe membranen op basis van poly(arylether sulfonpolymeren) (handelsnaam Ultrason®) in combinatie met nieuwe polymeeradditieven en oplosmiddelen. Deze combinatie moet de eerder genoemde problemen verminderen. Het project onderzoekt hoe additieven en oplosmiddelen werken bij de ontwikkeling van duurzame dialysemembranen met hoge flux en weinig vervuiling. De membranen moeten uiteindelijk langdurig kunnen filtreren.

Meerinformatie

Dit project past perfect in het TechMed strategische impulsprogramma KETs4PM over 'Personalised Renal Health', waarvan Prof. Stamatialis coördinator is. Het programma wil een technologische impuls geven om de gezondheidszorg en het welzijn te transformeren.

BASF is een van de belangrijkste leveranciers van polyarylethersulfonen voor de wereldwijde dialysemarkt. Hun portfolio van hoogwaardige thermoplasten Ultrason® moet de dialyseprestatie voor patiënten verbeteren en een duurzame toekomst creëren. De onderzoeksgroep AOT (Faculteit TNW / TechMed Centrum) beschikt over unieke expertise op het gebied van (bio)kunstmatige organen, gerichte geneesmiddelen en regeneratieve geneeskunde. Hun doel is om innovatieve technologieën uit het laboratorium naar de kliniek te brengen en nieuwe spin-off bedrijven op te richten om hun ontdekkingen te valoriseren.

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)