START-UP subsidie voor David Marpaung

Fotonica-onderzoeker David Marpaung van de Universiteit Twente (MESA+) krijgt een START-UP subsidie van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Hiermee kan hij onderzoek doen naar de interactie van licht en geluidsgolven, voor fotonica-toepassingen met minder ruis.

De subsidie, in 2018 ingesteld, gaat naar pas aangestelde universitair docenten, hoofddocenten en hoogleraren in de natuur- en scheikunde. Met dit geld kunnen zij aan de slag met een nieuw idee binnen zwaartepunten van het sectorplan Natuur- en Scheikunde.

Foton en fonon

David Marpaung gaat de subsidie van 800.000 euro inzetten voor ´Lichtgestuurde gigahertz fononen op een optische chip’: onderzoek naar het gedrag van ‘akoestische fononen’, een soort geluidsdeeltjes die zeer hoogfrequente geluidsgolven (GigaHertz gebied) vormen. Die geluidsgolven, die ontstaan dankzij de interactie van licht, gaan een belangrijke rol spelen in de fotonica. Ze kunnen bijvoorbeeld helpen bij het terugdringen van ruis in lichtcommunicatie. Marpaung wil dit mechanisme beter begrijpen en ook onderzoeken hoe je het optimaal kunt sturen met nieuwe materialen voor foton-fonon interactie. In 2017 ontving hij al een Vidi-subsidie van NWO.

Nonlinear Nanophotonics team van David Marpaung: vlnr Okky Daulay (promovendus), Roel Botter (promovendus), Xin Guo (Masterstudent), David Marpaung, Tara van Abkoude (Masterstudent).

David Marpaung (Balikpapan, 1979) leidt het onderzoek naar Nonlinear Nanophotonics, MESA+ Instituut. Hij promoveerde aan de UT in 2009, werkte enige tijd aan de Universiteit van Sydney en kwam in 2018 terug naar Twente als associate professor.

Recent schreef hij een paper in Nature Photonics over toekomstige ontwikkelingen en toepassingen van fotonica, waarin het samenspel met geluid ook een belangrijke rol speelt.

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692