UT treedt toe tot prestigieus batterijconsortium

De Universiteit Twente is lid geworden van het Alistore European Research Institute. Binnen dit prestigieuze Europese netwerk op het gebied van batterijonderzoek werken topgroepen aan de batterijen van de toekomst. Mark Huijben, batterijonderzoeker aan de UT, ziet het als een erkenning van zijn onderzoek en de ingeslagen koers.

Alistore European Research Institute is het grootste onderzoeksnetwerk op het gebied van batterijonderzoek van Europa. Het netwerk bestaat uit 22 topgroepen die zich bezighouden met toonaangevend fundamenteel onderzoek op het gebied van batterijen en de materialen daarvoor. Alistore is het aanspreekpunt voor grote Europese (onderzoeks)instituten, coördineert onderzoek voor het bedrijfsleven en zet zich in om financiering voor batterijonderzoek te verwerven. Mark Huijben, die zich binnen UT-onderzoeksinstituut MESA+ bezighoudt met fundamenteel onderzoek naar (nieuwe) materialen voor batterijen, ziet het als een erkenning van het werk. “In Twente zijn we op het gebied van batterijonderzoek nog relatief jong, maar we maken erg goede ontwikkelingen door. Ik zie de toetreding tot Alistore dan ook als een blijk van erkenning.”

Van het netwerk kun je alleen lid worden op uitnodiging en daarvoor moet je expertise inbrengen die nog niet aanwezig is. Huijben brengt langjarige expertise op het gebied van nanotechnologie in, en dan in het bijzonder op het vlak van dunne film depositie. Met deze techniek kun je uiterst nauwkeurig nieuwe materialen creëren door ze atoomlaag na atoomlaag op te bouwen.

Vaste stof batterij

De Vidi-subsidie die Huijben in 2014 in de wacht sleepte, was de aftrap van zijn batterijonderzoek. In het bijzonder richt hij zich momenteel op het ontwikkelen van materialen voor een vaste stof batterij. Normale accu’s en batterijen bevatten een vloeibaar elektrolyt. Als je er echter in slaagt om dit te vervangen door een vaste stof, dan heeft dat belangrijke voordelen. Zo kun je meer energie per volume-eenheid kwijt, zijn de batterijen veiliger en gaan ze langer mee.

Huijben werkt nauw samen met onderzoeksinstituten in Münster en Julich (bij de laatste heeft hij een nevenaanstelling als ‘gastwetenschapper’) en dat is noodzakelijk wil je nieuwe technologie ontwikkelen. “Bij dit vakgebied is samenwerking essentieel, de ontwikkelingen gaan zo hard: niet alleen tussen wetenschappers, maar ook met het bedrijfsleven. Door toetreding tot Alistore zit de UT midden in de belangrijkste ontwikkelingen van de EU op batterijgebied.”

Sterke concentratie

Samen met de pas aangekondigde plannen van de onderneming Lithium Werks, om een R&D-campus te bouwen in de nabijheid van de UT, vormt zich in Twente een sterke concentratie op het gebied van de batterijtechnologie van de toekomst.

(foto Gijs van Ouwerkerk)

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692