Onderhandelingsavatars

Autonome onderhandelingen tussen computersystemen.

‘Autonome onderhandelingen tussen computersystemen bieden grote economische voordelen in de inkoop,’ zegt UT-onderzoeker Holger Schiele. Schiele doet onderzoek naar de afstemming van klantwensen met de mogelijkheden en beperkingen van toeleveringsketens en is één van de weinige wetenschappers ter wereld die zich met onderhandelingsavatars bezighouden. ‘De huidige avatars onderhandelen nog over eenvoudige producten. Maar in de toekomst zullen ze in staat zijn om te onderhandelen over zeer complexe producten of diensten. Denk aan producten waar zoveel facetten aan zitten, en waar zoveel leveranciers voor zijn, dat je er als inkoper nooit uit zou komen: het helder in kaart brengen van alle opties en het uitrekenen van de beste oplossing zou veel teveel tijd kosten. Een onderhandelingsavatar kan straks in korte tijd uit een enorme veelheid aan keuzemogelijkheden de meest wenselijke oplossing naar voren brengen – afgestemd op de keuzecriteria die de gebruiker of de keten afspreekt. Dit soort oplossingen komt de hele keten ten goede.’

Blockchaintechnologie en lerende systemen die koopgedrag voorspellen

Schiele werkt als onderzoeker aan meer voorbeelden van smart supply chainoplossingen. Een daarvan is blockchaintechnologie, een computeroplossing die zorgt voor volledige transparantie binnen een totale toeleveringsketen, zodat alle deelnemers evenveel en dezelfde informatie hebben over prijzen, markten, contracten en veel meer – en iedereen daardoor van de meest gunstige prijzen en leveringen profiteert. Een ander voorbeeld: een lerend systeem dat koopgedrag kan voorspellen. Schiele: ‘Zo’n voorspellend systeem kan zorgen dat gewilde producten of producteigenschappen meteen leverbaar zijn. Bijvoorbeeld in de supermarkt. Dat levert meteen een kostenreductie op, omdat er minder ongewenste producten overblijven die niet verkocht kunnen worden. Dus minder afval en een lagere prijs. Door dit soort nieuwe technologieën beter te leren toepassen kunnen we veel winnen in de supply chain.’

Meer weten? Neem contact op met onze faculteit Behavioural, Management and Social sciences (BMS).