HomeOnderzoekWetenschappelijke thema'sCreating intelligent manufacturing systemsNieuwsWereldprimeur: Koningin Máxima opent eerste 3D-geprinte stalen brug
Adriaan de Groot

Wereldprimeur: Koningin Máxima opent eerste 3D-geprinte stalen brug Brug uitgebreid getest door Imperial College London en UT

De door de Amsterdamse scale-up MX3D geprinte brug is vandaag door Hare Majesteit Koningin Máxima met behulp van een robot geopend. De eerste 3D-geprinte stalen brug ter wereld is geplaatst op de Oudezijds Achterburgwal in Amsterdam. Deze voetgangersbrug met slimme sensoren (dankzij o.a. Universiteit Twente) vervangt de komende twee jaar de oude brug die extern wordt gerestaureerd. De brug, een prijswinnend ontwerp van Joris Laarman Lab, is het resultaat van een unieke samenwerking tussen onder meer MX3D, softwarebedrijf Autodesk, hoofd engineer Arup, staalgigant ArcelorMittal, Gemeente Amsterdam en de Universiteit Twente.

MX3D-CEO Gijs van der Velden: “Met dit project hebben we een nieuwe standaard neergezet voor 3D printen met staal en deze techniek verder ontwikkeld. We hebben aangetoond dat het mogelijk is om groot in metaal te printen. Met deze nieuwe technologie kunnen we metalen structuren produceren, zonder materiaalverspilling en flexibel in vorm en stijl. Zo kunnen we in de toekomst met minder materiaal produceren en in een geheel nieuwe vormentaal. Geweldig ook om te zien hoe de stad Amsterdam hierbij een doorslaggevende rol kon spelen, en zo haar innovatieve kracht toont.”

3D-printende robots

Laarmans futuristische ontwerp is 12,2 meter lang, 6,3 meter breed en weegt 6.000 kilo. MX3D heeft dit ontwerp, met Arup als hoofdingenieur, mogelijk gemaakt door lasrobots met intelligente software te veranderen in industriële 3D-printers. Laag voor laag hebben zij de zo de organische vormen weten te creëren. De brug, die eigendom blijft van MX3D, is voor plaatsing uitgebreid getest door Imperial College Londen, met behulp van de Universiteit Twente.

Grote metalen objecten

Met de nieuwe 3D-printtechnieken van MX3D kun je metaal op een vernieuwende wijze toepassen en ook eindelijk grote objecten zoals bruggen 3D-printen. CEO Gijs van der Velden: “Het was een enorme uitdaging voor alle partijen en we zijn er trots op dat mensen hier straks echt gebruik van kunnen maken. De nieuwe vorm van 3D-printen wordt door MX3D reeds in veel meer verschillende metaalindustrieën toegepast zoals in de machinebouw en de maritieme industrie.”

Innovatief veiligheidsonderzoek

Om een veilige constructie te garanderen van de brug deed Imperial College London op vernieuwende wijze onderzoek naar de sterkte en de structuur. Arup, in persoon van Stijn Joosten, senior engineer, heeft daarbij een belangrijke rol gespeeld: “Geprint staal gedraagt zich heel anders dan gewoon staal. Dat vergde nieuw fundamenteel materiaalonderzoek en andere rekenregels. We hebben dat vanaf de grond opgebouwd. Geweldig om dit nu met zoveel partijen werkelijkheid hebben kunnen laten worden.”

De 3D-geprinte brug is een ‘Living Laboratory’ met slimme sensoren

Naast het ontwerp is ook de monitoring van de brug innovatief. De brug is uitgerust met slimme sensoren om data te verzamelen voor onderhoud. Softwarebedrijf Autodesk heeft met The Alan Turing Institute een zogenaamde Digital Twin van de brug gemaakt. Hiermee kan de veiligheidsstatus real time worden gemonitord, inclusief de simulatie met verschillende condities en belastingen. Met de data kan de gemeente ook verkeersstromen over de brug en de drukte in het gebied meten.

Daarnaast doet Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions (AMS Institute), in samenwerking met onder andere TU Delft, Universiteit Twente en gemeente Amsterdam, onderzoek naar de ethische consequenties en regulering van slimme infrastructuur in de stad. Vragen zoals: ‘wat willen we als burgers eigenlijk dat er gemeten wordt’ en ‘van wie is de verzamelde data’ en ‘willen we eigenlijk wel een stad vol sensoren’, staan hierbij centraal. De brug wordt hiermee een waar ‘Living Lab’.

De brug kreeg een vergunning voor 2 jaar. Daarna komt de oude brug weer terug.

Farid Vahdati: Assistant Professor in Construction Management (Faculteit ET)
Sage Cammers Goodwin: PhD student BRIDE (BRIdging Data in the built Environment) (Faculteit BMS)
Roland Kromanis: Assistant Professor in Construction Management (Faculteit ET)

PROJECTPARTNERS

Het MX3D-project is mogelijk gemaakt dankzij de nauwe samenwerking met partners: Autodesk, Heijmans, Joris Laarman Lab en ArcelorMittal en de ondersteuning van Lead Structural Engineer Arup, The Alan Turing Institute Data Centric Engineering Programme, Lloyd's Register Foundation, Air Liquide, ABB Robotics en Lenovo. Belangrijke bijdragen leverden: Force Technologies, HBM, Oerlikon, Faro Technologies, STV, Oerlikon Welding, MousBV en Plymovent. Publieke partners: TU Delft, Imperial College London, University of Twente, Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions (AMS Institute) en de Gemeente Amsterdam.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)