SKF en UT openen een state-of-the-art technologiecentrum

SKF en de Universiteit Twente bundelen hun expertise op het gebied van onderzoek om verdere vooruitgang te boeken op een gebied dat van cruciaal belang is voor de prestaties van roterende machines: vetsmering.

SKF en de Universiteit Twente, die al meer dan 30 jaar samenwerken, hebben het SKF University Technology Center (UTC) in gebruik genomen dat zich speciaal bezig zal houden met de vetsmering van wentellagers.

Professor Piet Lugt, Senior Scientist bij SKF.

Ongeveer 80% van alle industriële lagers wordt gesmeerd met vet.

Professor Piet Lugt, Senior Scientist bij SKF.

‘Er zijn duidelijke voordelen te behalen met een beter inzicht in de eigenschappen en gedragingen van smeervetten en de manier waarop deze worden toegepast', aldus Piet Lugt.

Levensduur van lagers

SKF onderhoudt een aantal samenwerkingen met toonaangevende technische universiteiten wereldwijd. Professor Lugt is sinds 2011 in deeltijd verbonden aan de Universiteit Twente als hoogleraar. De focus van zijn colleges en onderzoek is gericht op de mechanismen achter het falen van lagers en voorspellingen over de levensduur van lagers. Dit zijn twee gebieden die van centraal belang zijn voor de gebruikers van lagers die betere prestaties van hun machines wensen. Hij heeft een aantal academische en industriële prijzen gewonnen en is de schrijver van Grease Lubrication in Rolling Bearings (2013, Wiley & Sons), het essentiële werk op dit gebied.

Duurzame samenleving

Professor Dik Schipper, directeur van UTC

Het onderzoek dat de laatste jaren is verricht aan de Universiteit Twente heeft een bijdrage geleverd aan een groter inzicht in de rol die vet bij lagers speelt. Met deze kennis kunnen wij de energieverliezen verlagen en de levensduur van met vet gesmeerde contactpunten verlengen. En dit levert een bijdrage aan een duurzamere samenleving.

Professor Dik Schipper, directeur van UTC

Professor Lugt zegt tenslotte: ‘Lagers vinden vaak toepassing in veeleisende omstandigheden en de combinatie met wisselende snelheden en belastingen stelt bijzondere eisen aan de vetten. Door een beter begrip van de invloed die de omstandigheden hebben op de vetten in de machines van onze klanten kunnen wij de levensduur ervan verlengen.’

Kijk op www.skf.com voor meer informatie over SKF.

De missie van SKF is de onbetwiste nummer één te zijn onder de fabrikanten van lagers. SKF biedt toepassingen voor aandrijfassen, inclusief lagers, dichtringen, management voor smering, conditiemonitoring en onderhoudsdiensten. SKF is vertegenwoordigd in meer dan 130 landen en heeft ruim 17.000 distributeurs wereldwijd. De jaaromzet in 2019 van SEK 86 013 miljoen werd gerealiseerd met 43 360 werknemers. ® SKF is een gedeponeerd handelsmerk van de SKF Group.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)