Marina van Damme appelboomgaard

Pavlina Nanou wint Marina van Dammebeurs 2020

Tijdens de Dies reikte het Universiteitsfonds Twente de Marina van Dammebeurs uit aan alumna Chemische Technologie Pavlina Nanou. De runner-up prijs gaat naar alumna Psychologie, Annemieke Konijnendijk. Als eerbetoon aan de betrokkenheid van Marina van Damme bij de jonge vrouwelijke alumni, en als verlaat verjaardagscadeau voor haar 90e verjaardag, werd bekend gemaakt dat de appelboomgaard naast ‘de Boerderij’ voortaan doorgaat als de ‘Marina van Damme appelboomgaard.’

Pavlina is werkzaam als wetenschapper en projectleider bij TNO Energie Transitie en  als Operationeel Manager bij TORWASH BV. In deze functie is Pavlina verantwoordelijk voor het opschalen en in de markt zetten van de TORWASH-technologie. Door de unieke bewerkingsmethode van deze technologie kan de afvalberg die ontstaat bij rioolwaterzuiveringen met 85% teruggebracht worden.

Pavlina heeft bij TNO succesvol het project geleid om de TORWASH-technologie op te schalen van lab- naar pilotschaal. Sinds januari 2020 is TORWASH BV een spin-off. In deze setting is Pavlina verantwoordelijk voor de verdere opschaling naar een demonstratie fabriek en het opzetten van samenwerking met partners. Pavlina wil het geld van de beurs graag inzetten om haar bedrijfskundige kennis en kennis omtrent alle aspecten in het leiden van een bedrijf en bijvoorbeeld het aantrekken van investeerders te vergroten. Hiertoe gaat zij een opleiding bij Nyenrode Business Universiteit volgen.

Pavlina (39) heeft zowel de Griekse als de Nederlandse nationaliteit. Zij rondde de Master Chemical Engineering in 2007 af bij de UT. Na haar promotie in 2013 is ze gaan werken bij TNO in Petten. Sinds mei 2018 is zij verantwoordelijk als Technical Lead Biomass Upgrading to Fuels. Sinds januari is zij COO van TORWASH BV.

Uitblinker op het gebied van technische expertise

De jury is diep onder de indruk van de technische expertise en gedrevenheid van Pavlina om haar technische kennis en ervaring in te zetten voor het bereiken van een meer duurzame wereld. Graag ondersteunt de jury haar in het versterken van haar management en overige bedrijfskundige kennis.

Runner-up prijs voor Annemieke Konijnendijk

De runner-up prijs van 2.500 euro gaat naar alumna psychologie Annemieke Konijnendijk. Zij promoveerde in 2018 aan de UT. De drijfveer van Annemieke is om wetenschappelijke inzichten te vertalen naar de praktijk van de zorg, zodat mensen langer en gezonder leven. Met deze runner up beurs gaat Annemieke haar kennis op het gebied van Epidemiologie verdiepen. De jury verwacht dat Annemieke via de runner- up beurs een goede start kan maken met haar wens te willen gaan werken bij bijvoorbeeld de GGZ.

Marina van Damme Appelboomgaard

Als dank voor de betrokkenheid van Marina van Damme heeft de Universiteit in 2020 ter gelegenheid van haar 90e verjaardag, een Groninger-Kroon Appelboom in de boomgaard naast de oude Faculty Club aangeplant en de boomgaard naar haar vernoemd. Dat als verwijzing naar het jaarlijkse overleg ‘onder de appelboom’ dat de beurswinnaressen van de 4TU’s, verenigd in het Marina van Damme netwerk, jaarlijks hebben in de boomgaard van Marina van Damme. Een boomgaard van Groninger-Kroon appelbomen.

Marina van Dammebeurs

De Marina van Dammebeurs wordt jaarlijks uitgereikt aan een succesvolle alumna van de Universiteit Twente. Dit jaar werd de prijs voor de 18e keer uitgereikt. De beurs wordt uitgereikt door het Universiteitsfonds Twente en is mogelijk gemaakt dankzij een schenking van mevrouw dr.ir. M.A. van Damme-Van Weele. Zij was in 1965 de eerste persoon die promoveerde aan de toenmalige Technische Hogeschool Twente (tegenwoordig Universiteit Twente). De beurs is bedoeld om de verdere ontwikkeling van de loopbaan van een talentvolle ambitieuze en bevlogen UT-alumna te ondersteunen en haar te helpen nieuwe ambities waar te maken. De beurs bestaat uit een kunstwerk gemaakt door kunstenares Mohana van den Kroonenberg en een geldbedrag van € 9.000. Dit jaar waren er 23 kandidaten voorgedragen.

drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)