HomeOnderzoekWetenschappelijke thema'sCreating intelligent manufacturing systemsNieuwsUT bundelt krachten met industrie voor stillere vliegtuigen

UT bundelt krachten met industrie voor stillere vliegtuigen

Met het toenemende vliegverkeer en de druk op de leefbaarheid groeit de behoefte aan stille vliegtuigen. Daarom heeft de UT samen met de Braziliaanse vliegtuigbouwer Embraer, het Netherlands Aerospace Centre (NLR) en de stichting German-Dutch Wind tunnels een consortium opgericht, dat werkt aan het ontwerp en de ontwikkeling van nog stillere vliegtuigen.

Met de ontwikkeling van turbofanmotoren zijn nieuwe vliegtuigen de afgelopen jaren al een stuk stiller geworden. De meeste winst kan nu behaald worden bij het verminderen van het vliegtuigromplawaai, veroorzaakt door de luchtstroming langs onder meer de vleugels, de bevestigde kleppen en het landingsgestel. Uitdaging voor vliegtuigontwerpers hierbij is het ontwikkelen van stillere alternatieven die dezelfde of betere prestaties leveren en tegelijkertijd minstens even veilig en zuinig zijn.

Bij de ontwikkeling is het belangrijk om gedurende het ontwerpproces goed te kunnen testen wat de geluidsproductie van nieuwe stille vliegtuigconcepten is. Vanwege de enorme economische belangen is het essentieel dat de windtunneltesten van schaalmodellen van deze concepten zo goed mogelijk overeen komen met de prestaties van volledige vliegtuigen onder echte vliegomstandigheden. De partners in het recent opgerichte consortium bundelen hun expertise en faciliteiten om de uitkomsten van de testen zo goed mogelijk te laten aansluiten op de praktijk.

Vanuit de UT zijn twee promovendi van de vakgroep Engineering Fluid Dynamics (EFD) hierbij betrokken. Deze maken intensief gebruik van de onlangs gerenoveerde aero-akoestische windtunnel van de vakgroep. Deze is voorzien van de meest geavanceerde stromingsmeettechnieken en geluidsbronlocalisatiemethodes.

Project Silent Approach

Onderzoekers van de faculteit Engineering Technology werken intensief samen met Braziliaanse partijen in de luchtvaartindustrie. Zo is er een uitwisselingsprogramma met het Braziliaanse luchtvaartinstituut ITA en kunnen studenten van de UT en van ITA deelnemen aan een double degree master programma, waarmee ze een diploma van beide kennisinstellingen kunnen verwerven. Onlangs bezocht een delegatie van de UT, onder leiding van Rector Magnificus Thom Palstra en decaan van de faculteit Engineering Technology Geert Dewulf Brazilië. Zij onderzochten de mogelijkheden voor verdere intensivering van de betrekkingen en gezamenlijke projecten met industriële en academische instituten. Het project Silent Approach van universitair docent Leandro de Santana en Kees Venner (voorzitter) van de EFD group is de grote eerste mijlpaal in deze ontwikkelingen. Daniel Moczydlower (Embraers vicepresident technologische ontwikkeling): “Silent Approach is een mooi voorbeeld waarbij universiteit en industrie bijdragen aan een snellere technologische vooruitgang. Dit levert voor de hele samenleving voordelen op.”

Foto (v.l.n.r.) Julian Biesheuvel (PhD candidate), Kees Venner (EFD chair), Leandro de Santana (Assistant Professor), Marijn Sanders (PhD candidate).

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)