Ruim 3 miljoen euro voor Organ-on-Chip Development

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) investeert ruim 22,7 miljoen euro in projecten van zeven nationale consortia voor vernieuwende wetenschappelijke infrastructuur. Deze investeringen worden ingezet voor de ontwikkeling van hoogwaardige apparatuur, dataverzamelingen en software. Voor de UT gaat er ruim 3 miljoen euro naar het Organ-on-Chip Development Centre onder leiding van dr. Andries van der Meer.

Organs-on-chips zijn gekweekte mini-orgaantjes die gebruikt worden voor onderzoek naar de veiligheid en werkzaamheid van voedingstoffen en medicijnen. Het ontwikkelen van nieuwe organs-on-chips is complex, omdat er veel expertise moet samenkomen op het vlak van microfabricage, vloeistoffysica, celkweek, weefseltechnologie en microscopie. De nieuw op te zetten faciliteit ‘hDMT INFRA OoCDev’ zal de ontwikkeling van innovatieve organs-on-chips mogelijk maken door het bundelen van grensverleggende infrastructuur en technische expertise. De faciliteit zal ingebed worden in een nationale organisatie en een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van nóg realistischer organs-on-chips.

Dr. Andries van der Meer

Met deze faciliteit wordt het mogelijk om organs-on-chips te ontwikkelen die echt next generation zijn, met werkende driedimensionale weefsels, bloedstroom en dynamische belasting.

Het Organ-on-Chip Development Centre biedt een centrale plek voor dit pionierswerk, niet alleen voor lokale onderzoekers, maar juist ook voor alle wetenschappers van andere instituten die zijn aangesloten bij het nationale ‘Institute for human Organ and Disease Model Technologies (hDMT)’.

We hebben een geweldig team aan de UT, met expertise op het vlak van biomaterialen, stamceltechnologie, microsystemen en microscopie, en ik ben ontzettend trots dat we de komende jaren deze hDMT-faciliteit mogen gaan bouwen.

Dr. Andries van der Meer

Onderzoeksprogramma Wetenschappelijke Infrastructuur

De toewijzingen vallen binnen het onderzoeksprogramma Wetenschappelijke Infrastructuur: nationale consortia (WINC, voorheen bekend als NWO-Groot). Met deze investering versterkt NWO de wetenschappelijke infrastructuur, die Nederlandse kennisinstellingen beschikbaar stellen aan de onderzoeksgemeenschap. Wetenschappers uit heel Nederland werken vaak samen binnen de projecten waar de nieuwe faciliteiten gerealiseerd worden, ook met internationale partners. Andere investeringen vanuit NWO zijn er voor: PHARA: Nieuwe radar voor betere analyse en voorspelling van extreem weer, SHINE: Licht schijnen op processen op atomaire schaal, De Afrika Millimeter Telescoop: Kleurenfilms van zwarte gaten, NL-4C: een nationale dataverzameling van kinderkanker,Zwaartekrachtsgolven: het nieuwe venster op ons universum, PLD4Energy: Nieuwe materialen voor groene chemie en transport.

Meer informatie

Dr. Andries van der Meer (Faculteit TNW): https://people.utwente.nl/andries.vandermeer
TechMed Centre: https://www.utwente.nl/nl/techmed/
MESA+ Institute: Organ-on-Chip Centre Twente | MESA+ Institute | University of Twente (utwente.nl)