HomeOnderzoekWetenschappelijke thema'sImproving healthcare by personalized technologiesNieuwsWinnaars van de Pioneers in Health Care Innovatiefonds vouchers bekendgemaakt
Fotograaf: Dennis Moekotte

Winnaars van de Pioneers in Health Care Innovatiefonds vouchers bekendgemaakt

Op donderdag 19 januari zijn de Pioneers in Health Care Innovatiefonds vouchers toegekend aan de 11 winnende onderzoeksprojecten in Oost-Nederland.

Met dit innovatiefonds stimuleren hogeschool Saxion, de Universiteit Twente (UT), MST, Deventer Ziekenhuis, ZGT en Reggeborgh de duurzame samenwerking tussen de wereld van nieuwe technologie en de medische praktijk. Nadruk ligt op de toepassing van nieuwe technologie in de zorg, die leidt tot patiëntvriendelijkere en betere zorg. De uitreiking vond plaats bij de Hogeschool Saxion in Enschede.

‘Twents voet model’ en app als ondersteuning bij kinderobesitaszorg

Dit jaar werden 32 voorstellen ingediend, waarvan 11 onderzoeksteams werden beloond met een voucher. Zo is er onder meer een voorstel ingediend over hoe patiënten beter kunnen herstellen na een voetreconstructie met het ‘Twents voetmodel’. In een ander onderzoek wordt gekeken of onbewerkt voedsel leidt tot minder obesitas bij kinderen waarbij een app ouders en kinderen ondersteunt. Een ander onderzoeksvoorstel richt zich op de vraag of we het gebruik en misbruik van opioïden kunnen verminderen met een intellectuele dispenser, waardoor een verslaving aan opioïden mogelijk kan worden tegengegaan. In de bijlage zijn de samenvattingen van deze drie en de andere winnende voorstellen te vinden. Het is nu aan de winnende onderzoeksteams om de haalbaarheid van hun ideeën te testen, om ze verder te ontwikkelen en te evalueren.

Noodzaak van innovaties in de zorg

PIHC reikte op donderdag 19 januari de vouchers uit bij Saxion in Enschede. Anka Mulder, voorzitter College van Bestuur van Saxion: Als gezamenlijke partners van het PIHC Innovatiefonds hebben we dit jaar voor de 9e keer vouchers mogen uitreiken aan onderzoekers en zorgprofessionals van regionale onderzoeksprojecten die ertoe doen voor een betere patiëntenzorg. Het is ontzettend waardevol dat de onderzoekers van de UT en Saxion samen met clinici in de ziekenhuizen werken aan nieuwe technologieën in de gezondheidszorg. Mooie samenwerkingsinitiatieven die we willen blijven stimuleren.”

Dr. Mirre de Noo, directeur Reggeborgh Medical: “Wij vinden het belangrijk dat gezondheidszorg ook in de toekomst toegankelijk en betaalbaar blijft voor iedereen. Daarom ondersteunen wij landelijk verschillende onderzoeken in diverse ziekenhuizen. Vanwege onze Twentse roots spreekt het regionale karakter van het PIHC Innovatiefonds ons natuurlijk extra aan. De samenwerking tussen de regionale ziekenhuizen en kennisinstellingen is uniek en zeer productief. Reggeborgh draagt samen met hen, graag bij aan innovatie in de zorg deze regio.”

Ontwikkeling en toepassing van technologie die bijdraagt aan een betere gezondheid

Projectmanager van het PIHC Innovatiefonds Jojanneke Schuiling-Jukes, verbonden aan het Technisch Medisch Centrum van de UT: In deze projecten wordt bijvoorbeeld technologie ontwikkeld die artsen kan ondersteunen bij het vaststellen van de juiste diagnose of een nauwkeurigere behandeling. Ook de doelmatigheid van een therapie wordt bestudeerd: heeft deze patiënt wel baat bij deze aanpak? De artsen geven input aan de onderzoekers bij het ontwikkelen van de technologie en ook patiënten worden betrokken bij de verdere ontwikkeling van technologie die zij zelf gaan gebruiken. Alle betrokkenen kijken met een andere bril naar de oplossing, en deze samenwerking wordt door onderzoekers en clinici als heel waardevol ervaren.”

Over het Pioneers in Health Care Innovatiefonds

Met het PIHC Innovatiefonds stimuleren Saxion, de UT, MST, Deventer Ziekenhuis, ZGT en Reggeborgh de duurzame samenwerking tussen de wereld van de nieuwe technologie en de medische praktijk. Gezamenlijk voorzien de betrokken organisaties jaarlijks een budget van € 660.000,- voor het PIHC Innovatiefonds en zetten zij zich in voor de langdurige voortzetting van het programma.

drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)