HomeOnderzoekWetenschappelijke thema'sImproving healthcare by personalized technologiesNieuwsTG studenten publiceren in internationaal Intensive Care tijdschrift

TG studenten publiceren in internationaal Intensive Care tijdschrift

Onder begeleiding van Dr. Eline Oppersma en Prof. Dr. Dirk Donker publiceerde een groep bachelor studenten van de opleiding Technische geneeskunde recent een artikel over de invloed van de bedhoek op de luchthoudendheid van de longen in het gerenommeerde wetenschappelijk tijdschrift American Journal of Respiratory and Critical Care. “Publiceren in dit tijdschrift is echt Champions League”, zegt Oppersma.

In het artikel introduceren de studenten Stijn Geraats, Nicolien Heikens, Chiel Woerts en Arjen Welleweerd hun wiskundige model, waarmee in de toekomst mogelijk voorspeld kan worden in welke hoek COVID-19 patiënten moeten liggen om zo goed mogelijk beademd te worden. Dit model ontwikkelden ze voor de Technische Geneeskundige Opdracht als afsluiting van de bachelor.

Eigen titel

De publicatie was in eerste instantie bedoeld als reactie op een ander artikel gepubliceerd in hetzelfde tijdschrift. In dat artikel pleitten de onderzoekers om de bedhoek bij COVID-19 patiënten te rapporteren, in verband met het effect op de longmechanica tijdens kunstmatige beademing. Het model van de groep studenten bood een verklaring voor dit effect, dus besloot hun begeleider Oppersma een reactie in te zenden.

“We hadden verwacht dat onze reactie ook als dusdanig zou worden gepubliceerd, maar werden verrast dat we er een eigen titel aan mochten geven”, vertelt Oppersma. De oorspronkelijke onderzoekers kwamen direct met een reactie waarin ze interesse tonen in een volledig onderzoek naar het model.

Meer informatie

Het artikel getiteld “Finite Element Modeling of Pulmonary Mechanics in Severe ARDS: Explaining the Inclination Angle?” werd gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift American Journal of Respiratory and Critical Care (impact factor 21.4) en is online te lezen. Stijn Geraats, Nicolien Heikens, Chiel Woerts en Arjen Welleweerd werden begeleid door TechMed onderzoeker Dr. Eline Oppersma. Zij is assistant professor in de vakgroep Cardiovascular and Respratory Physiology (CRPH; Faculteit TNW)