HomeOnderzoekWetenschappelijke thema'sImproving healthcare by personalized technologiesNieuwsHy2Care haalt €6M EU-financiering op voor optimale kraakbeenreparatie

Hy2Care haalt €6M EU-financiering op voor optimale kraakbeenreparatie

De Europese Commissie heeft recentelijk €6 miljoen financiering toegekend aan de Nederlandse startup Hy2Care, een spin off van het TechMed Centrum van de Universiteit Twente. Deze financiering stelt Hy2Care in staat om haar klinische studies af te ronden en Europese goedkeuring te verkrijgen voor optimale kraakbeenreparatie middels haar baanbrekende hydrogel.

Het bedrijf ontvangt de financiering via het European Innovation Council (EIC) Accelerator-programma. De EIC-Accelerator is een zeer competitief programma van de Europese Commissie dat financiering en coaching biedt aan innovatieve bedrijven met een schaalbare propositie en wereldwijd potentieel. In de laatste ronde van het programma is slechts 7% van de ingediende aanvragen gehonoreerd.

Prof.dr. Marcel Karperien ontwikkelde samen met zijn Developmental BioEngineering-groep aan de Universiteit Twente de Hy2Care hydrogel technologie, met als doel regeneratie van beschadigd kraakbeen mogelijk te maken. De gel is gebaseerd op natuurlijke componenten, die direct geleren in het kraakbeendefect na chirurgische injectie. De hydrogel sluit het defect direct af en bevordert de lichaamseigen regeneratie van nieuw, natuurlijk kraakbeenweefsel. Het lichaam breekt de gel na verloop van tijd af, waarna het eigen gemaakte kraakbeen overblijft. Hy2Care is onlangs gestart met haar klinische First in Human studie in het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMCU).

Juryleden van de verschillende EIC-beoordelingsrondes beoordeelden de hydrogel als een disruptieve technologie die het potentieel heeft om de zorg voor patiënten met kraakbeendefecten fundamenteel te transformeren. Met een stijgende levensverwachting en een groeiend aantal mensen dat last heeft van gewrichtsschade, achtte de jury het maatschappelijk belangrijk om de ontwikkeling van de Hy2Care hydrogel te versnellen. “We zijn erg trots op deze steun van het prestigieuze EIC Accelerator-programma. Deze financiering helpt ons de ontwikkeling van onze hydrogel te versnellen en brengt de beschikbaarheid voor patiënten een grote stap dichterbij." zegt Leo Smit, CEO van Hy2Care.

Over Hy2Care

Het in 2014 opgerichtte Hy2Care is een spin off van het TechMed Centre van de Universiteit Twente in Enschede. Van de oorspronkelijke oprichters werken prof. dr. Marcel Karperien en dr. Sanne Both nog altijd binnen het bedrijf. De unieke injecteerbare hydrogel-techniek van Hy2Care is ontwikkeld door prof. dr. Marcel Karperien en zijn team van de Developmental BioEngineering groep aan de Universiteit Twente. Verschillende octrooien beschermen de nieuwe techniek. Kraakbeenreparatie in de knie is de eerste toepassing die nu via de “ACTIVE” studie bij een groep patiënten onderzocht wordt. Het gebruik in andere gewrichten en verdere (orthopedische) toepassingen bevinden zich in een vroege onderzoeksfase.

In 2019 ontving Hy2Care een zogenaamde Series-A investering van € 3,7 miljoen, geleid door Brightlands Venture Partners en met steun van ReumaNederland. De algemeen directeur, Leo Smit, kwam bij het bedrijf. Het team werd uitgebreid met onder andere Sanna Severins als operationeel directeur. Het doel van de Series A-investering is om de hydrogel-techniek door te ontwikkelen en onderzoek bij mensen te starten. Daarnaast wordt een apart product voor veterinaire toepassingen ontwikkeld.

Hy2Care maakt gebruik van faciliteiten op de Universiteit van Twente in Enschede, en beschikt over een laboratorium en kantoor op de Brightlands Chemelot Campus in Geleen.

Lees ook het persbericht van Hy2Care

drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)