HomeOnderzoekWetenschappelijke thema'sImproving healthcare by personalized technologiesNieuwsKNAW Ter Meulen beurs voor UT-onderzoek naar revalidatie voor kinderen

KNAW Ter Meulen beurs voor UT-onderzoek naar revalidatie voor kinderen

Cristina Bayón-Calderón, postdoctoraal onderzoekster van de Universiteit Twente ontvangt de KNAW Ter Meulen beurs. Zij is een van de zesentwintig jonge onderzoekers op het terrein van kindergeneeskunde en verwante vakgebieden die het komende jaar naar het buitenland gaat voor een wetenschappelijk onderzoeksproject.

Bayón-Calderón kreeg deze internationale impuls voor haar NWO VENI-beurs. Met de Ter Meulen subsidie krijgt zij de mogelijkheid om een deel van haar VENI uit te voeren bij de Spaanse Nationale Onderzoeksraad. Daar kan zij haar apparaat inGAIT breder testen. Dit is een hulpmiddel ontwikkeld om pathologisch lopen van kinderen met Cerebrale Parese te verzachten.

inGAIT-project

Het hoofddoel van het inGAIT-project is verder te gaan dan de conventionele methoden van revalidatie. Namelijk door nieuwe technologieën voor cerebrale parese in het dagelijks leven te onderzoeken. De uitbreiding van dit VENI-project op internationaal niveau verrijkt de resultaten en dat komt ten goede aan het Europese en Nederlandse pediatrische veld.

Ter Meulen beurs

De Ter Meulen beurzen bedragen tussen de €4.000 en €25.000 voor een buitenlands werkbezoek van enkele maanden tot een wetenschappelijk onderzoek in het buitenland van twaalf maanden.

In verband met de Covid-19 pandemie en reisbeperkingen was het Fonds Medische Wetenschappen in 2020 niet opengesteld voor aanvragen. In 2021 is daarom zowel het budget van de Ter Meulen beurzen van 2020 als van 2021 beschikbaar gesteld, in totaal €416.000.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)