Europese Commissie bekroont DIH-HERO met extra 3,5 miljoen

De Europese Commissie heeft een aanvullende 3,5 miljoen euro toegekend aan het project Digital Innovation Hubs in Healthcare Robotics (DIH-HERO). DIH-HERO heeft deze beloning ontvangen omdat de Europese Commissie hen beschouwt als de beste kandidaat om de innovatie en klinische implementatie van robottechnologie-oplossingen in heel Europa te versnellen. Françoise Siepel, van de Robotics and Mechatronics vakgroep (RAM), is namens de Universiteit Twente coördinator van het DIH-HERO-project.

DIH-HERO is een onafhankelijk platform dat digitale innovatiehubs in heel Europa verbindt om een ondersteunend netwerk te creëren voor iedereen die actief is in de roboticasector in de gezondheidszorg. Hun primaire doel is om innovatie in robotica voor de gezondheidszorg te versnellen. Het initiatief bestaat uit 17 kernpartners verspreid over 11 pan-Europese landen en wordt gecoördineerd door de Universiteit Twente.

Robots in klinische setting

Het extra toegekende budget wordt gebruikt om barrières weg te nemen, de klinische verbinding te maken en een snelle, hoogwaardige, impactvolle grootschalige inzet van robots in de klinische setting te stimuleren. Daarom ligt de nadruk vooral op brede oplossingen en technologieën met betrekking tot de huidige situatie. Daarbij gaat het om respons, herstel en ondersteuning bij dagelijkse uitdagingen die nog steeds bestaan als gevolg van covid-19. Voorbeelden hiervan zijn contactloze bevoorrading en logistiek in de klinische setting, robotondersteuning bij snelle controles voor diagnostiek, het tillen van patiënten, trainingsapparatuur, sociale robots of robotvaccinatie.

Technology pull

Françoise Siepel is verheugd met de extra investering. “In robotica voor de gezondheidszorg hebben we voornamelijk een technology push gezien. We willen voornamelijk de waarde van de technologie laten zien, maar juist ook de technology pull vanuit de kliniek boosten. Dat wordt met deze impuls mogelijk. We willen daarnaast robots meer uit een ‘gecontroleerde’ onderzoekssettings halen, om de juiste aanpassingen te doen in een complexe en realistische omgevingen.”

DIH-HERO focust zich met name op:

• Stimuleren van de aantrekkingskracht van technologie vanuit de klinische omgeving door barrières weg te nemen en al in eerdere ontwikkelingsstadia een klinische verbinding te ontwikkelen.
  • Snelle, hoogwaardige, impactvolle en grootschalige inzet van robots in de klinische omgeving implementeren.
  • Ondersteunen van een soepele implementatie van nieuwe, effectieve op robotica gebaseerde oplossingen in ziekenhuizen.
Meer weten over het DIH-HERO project?
Check de website!