David Fernandez Rivas wint Prins Friso Ingenieursprijs 2021

De vakjury was “getroffen door zijn bezieling”, ook de publieksstemmen gingen in meerderheid naar hem: David Fernandez Rivas van de Universiteit Twente is de winnaar van de Prins Friso Ingenieursprijs 2021, daarmee is hij ‘ingenieur van het jaar’. Prinses Mabel, weduwe van Prins Friso, en Prinses Beatrix, moeder van de prins en voormalig koningin van het land, woonden de uitreiking online bij, tijdens de Dag van de Ingenieur van het KIVI.

Een coronavaccin toegediend krijgen zonder dat er een naald aan te pas komt, zo ver is het nog niet. Maar David Fernandez Rivas werkt hard aan een injectietechniek die naalden overbodig maakt. Hoe injecteer je dan het medicament? Door van de vloeistof zélf de naald te maken: die wordt op hoge snelheid door de opperhuid ‘geschoten’. De uitkomst voor mensen die al terugdeinzen als ze een naald zien. En een oplossing voor de enorme afvalberg in de gezondheidszorg. Naast zijn onderzoek geeft David ook leiding aan twee bedrijven: BuBclean, voor ultrasoon reinigen, en InkBeams, dat ook naar naaldloze tatoeages kijkt.

David Fernandez Rivas, rechts op het beeldscherm, met midden Prinses Beatrix en links Prinses Mabel. Geheel rechts (buiten het beeldscherm): de President van het KIVI, Joanne Meyboom-Fernhout

Tweede en derde werden respectievelijk dr.ir. Abeje Mersha (Hogeschool Saxion) en ir. Rob Dijcker (Witteveen + Bos).

De prijs is uitgereikt tijdens de Dag van de Ingenieur 2021, georganiseerd door ingenieursvereniging KIVI en dit jaar geheel online. De prijs is genoemd naar Prins Friso (1968-2013), zelf een getalenteerde en betrokken ingenieur. Hij overleed na een ski-ongeluk.

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692