HomeOnderzoekWetenschappelijke thema'sImproving healthcare by personalized technologiesNieuwsTwee UT-onderzoeksprojecten ontvangen deze maand financiering binnen het OTP

Twee UT-onderzoeksprojecten ontvangen deze maand financiering binnen het OTP

Twee onderzoekers aan de Universiteit Twente hebben voor hun onderzoek een financiering ontvangen van de Nederlandse Organisatie van Wetenschappelijk Onderzoek (Open Technologieprogramma, OTP). Het onderzoek naar verbetering van de succeskans van pessarium therapie wordt geleid door UT-onderzoeker dr. Anique Grob (Faculteit TNW en Technisch Geneeskundige bij het ZGT, afd. Gynaecologie) en het onderzoek naar de verbetering van robotchirurgie en de ontwikkeling van hulpmiddelen door dr. Venkatasubramanian Kalpathy Venkiteswaran (Faculteit ET).

Project ‘Fit-up’

Wereldwijd heeft tot 50% van alle vrouwen die een kind heeft gekregen een milde of ernstige vorm van klinische bekkenbodem verzakking, waarvan 10-20% symptomatisch is. Behandeling middels een pessarium (ring) is één van de eerste en conservatieve maatregelen, echter kent het een beperkte succeskans van ongeveer 60%. Het gehonoreerde project ‘FIT-UP’, functional, individual, tailer-made urogynecological pessary’  richt zich op de verbetering van de succeskans van pessarium therapie door de ontwikkeling van een Finite Element Model (FEM), gebaseerd op verschillende beeldvormende en sensor meettechnieken (echo, MRI en EMG). Deze combinatie van metingen die uitgevoerd zullen worden in het TechMed Centrum van de UT zorgen voor een accurate bepaling  over de meest geschikte vorm en het materiaal type van een pessarium, voor de unieke verzakking van iedere individuele patiënt.

Dr. Grob (vakgroep Multi-Modality Medical Imaging) voert dit project samen met haar mede-aanvragers, prof. Gijs Krijnen (RaM), dr. Frank Simonis (MD&I) en prof. Chris de Korte (PoF en RadboudUMC). Verder betreft het een groot consortium met onder andere Philips, Siemens, TMSi, Oceans, Ultimaker en TNO Brightlands. Patiënten participatie en klinische feedback worden geleverd vanuit de Bekkenbodem4all, het NVOG en de gynaecologen van het ZGT.

FlexSMART

Minimaal invasieve chirurgie leidt tot betere gezondheidsresultaten voor patiënten, zoals minder complicaties na de operatie en sneller herstel, wat ook gunstig is voor ziekenhuizen en andere belanghebbenden in de gezondheidszorg. Robotchirurgie zorgt voor meer nauwkeurigheid en ergonomische voordelen. In het project ‘FlexSMART’ zullen geminiaturiseerde chirurgische robotinstrumenten worden ontwikkeld die draadloos kunnen worden bestuurd met behulp van magnetische velden. De instrumenten zullen flexibele lichamen hebben die minimaal invasieve toegang mogelijk maken tot chirurgische locaties die zich diep in het lichaam bevinden. FlexSMART-instrumenten zullen worden ingebed met nieuwe ‘smart’ materialen die zorgen voor meer precisie tijdens het gebruik. In samenwerking met ziekenhuizen en industriële partners streeft het projectteam van Kalpathy Venkiteswaran (Faculteit ET) ernaar de stand van de techniek op het gebied van robotchirurgie te verbeteren en hulpmiddelen te ontwikkelen die gemakkelijk kunnen worden geïntegreerd in chirurgische suites.

Dr. Venkatasubramanian Kalpathy Venkiteswaran (Assistent Professor, Biomedische Werktuigbouwkunde) is de hoofdaanvrager, met prof.dr. Sarthak Misra (leerstoel Surgical Robotics, UT) en prof.dr. Jean-Paul de Vries (Afdelingshoofd Chirurgie, Universitair Medisch Centrum Groningen) als medeaanvragers. Het project wordt ondersteund door industriepartners Jansen Precisie Techniek (Borculo) en FBGS (Geel, België).

Meer informatie

Het Open Technologieprogramma van NWO biedt financiering voor excellent onderzoek met het oog op mogelijke toepassingen van de resultaten. Hier biedt organisaties een laagdrempelige manier om aan te sluiten bij wetenschappelijk onderzoek dat moet leiden tot toepasbare kennis.

drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)