Open Mind-beurs voor Jurriaan Huskens

Vijf onderzoeksideeën zijn door NWO in het kader van de Open Mind-beurzen beloond met een bijdrage van 50.000 euro. Met deze financiering kunnen de onderzoekers hun plan een jaar lang uitvoeren. Eén van de winnaars is Jurriaan Huskens, hoogleraar Supramolecular Chemistry & Nanofabrication aan  de Universiteit Twente. Hij ontving van de toekenning voor zijn project ‘The Emperor’s New Clothes: Designing a straitjacket for influenza’.

“Dwangbuis”

De buitenkant van een griepvirus bevat eiwitten die zich aan de gastheercel binden en zo een toegangspunt creëren. In dit project wordt een "dwangbuis" ontworpen die het oppervlak van het virusdeeltje bedekt en het zo onschadelijk maakt. Het van 2D-nanomateriaal gemaakte omhulsel wordt voorzien van natuurlijke celreceptoren die interageren met meerdere eiwitten op het virusoppervlak. Volgens de jury is het project breed toepasbaar en heeft het potentieel om platformtechnologie te worden.

Over Open Mind

Elk jaar reikt NWO-domein Toegepaste en Technische Wetenschappen vijf Open Mind-beurzen van 50.000 euro uit voor maatschappelijk relevant onderzoek buiten de gebaande paden. Gezocht word naar ongebruikelijke onderzoeksideeën die bijdragen aan creatieve en duurzame oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen.

Dit jaar waren zestien voorstellen geselecteerd voor de finale. In een korte online pitch lichtten de deelnemers hun out-of-the-box onderzoeksidee toe. De vijf winnaars van de competitie zijn aangewezen door een commissie onder leiding van prof.ir.dr. Sander Leeuwenburgh.