HomeOnderzoekWetenschappelijke thema'sImproving healthcare by personalized technologiesNieuwsGoed nieuws voor Technical Medicine: BIG-registratie definitief

Goed nieuws voor Technical Medicine: BIG-registratie definitief

Met de publicatie in het Staatsblad op 20 maart, is het definitief: afgestudeerden van de opleiding Technical Medicine van de Universiteit Twente krijgen een volwaardige registratie volgens de Wet op de Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg (BIG), met bevoegdheden voor medisch handelen. Dit definitieve besluit onderstreept het belang van de nieuwe zorgprofessional, die medische kennis weet te integreren met technologie. “De kroon op ons werk sinds we de eerste studenten mochten verwelkomen in 2003”, aldus een trotse opleidingsdirecteur Heleen Miedema.

Imaging-technieken, robotica, e-health oplossingen, organ-on-a-chip: nieuwe technologie leidt tot gezondheidszorg die steeds beter op maat gesneden is op het individu. Dit vraagt wel om professionals die én het potentieel van de technologie kunnen inschatten én rechtstreeks in de zorg werkzaam zijn. Vanuit die gedachte is de opleiding Technical Medicine (met een Nederlandstalige Bachelor en Master) ontworpen aan de Universiteit Twente. Inmiddels zijn honderden afgestudeerden werkzaam in de gezondheidszorg: een nieuwe zorgprofessional waarvan het belang breed wordt erkend in de medische wereld. De voorlopige besluitvorming over opname in het BIG-register, als volwaardig medisch professional, was er al, maar het definitieve besluit is een belangrijke erkenning voor het pionierswerk van de afgelopen jaren.

De opleiding heeft, sinds afgelopen najaar, als thuisbasis het Technical Medical Centre op de UT-campus. Dit is dé ‘innovation hub’ voor de gezondheidszorg, met onderwijs, onderzoek en business.

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692