HomeOnderzoekWetenschappelijke thema'sImproving healthcare by personalized technologiesNieuwsDraagbare ademhalingstrainer uit Twente wint eerste aflevering 'Briljant!'
Copyrights: RTL4

Draagbare ademhalingstrainer uit Twente wint eerste aflevering 'Briljant!'

Het nieuwe programma 'Briljant!' is een zoektocht naar de meest creatieve en innovatieve concepten om ons land groener, socialer, schoner of handiger te maken. De eerste aflevering was gisteren te zien bij RTL 4. Ontwerpster Hellen van Rees presenteerde hier de draagbare ademhalingstrainer voor kinderen. Zij won met haar pitch de aflevering en gaat de prijs van €10.000,- besteden aan de verdere ontwikkeling.

Presentator John Williams riep heel Nederland op om mee te denken over de toekomst van ons land. Met het winnende project, de draagbare ademhalingstrainer, wil het projectteam kinderen met dysfunctionele ademhalingspatronen helpen thuis, op een leuke manier hun ademhalingstechniek te verbeteren.

Jurylid Briljant! Vivianne Bendermacher

Ik heb zelf een dochter, gelukkig heeft zij geen astmatische klachten, maar als ze dat zou hebben, zou ik dit willen!

Jurylid Briljant! Vivianne Bendermacher

Sensoren en robotisch textiel

Door middel van sensoren en robotisch textiel kan de ademhaling gemeten worden en volgt er direct motiverende feedback voor de kinderen. Aan het einde van de dagelijkse training lichten er lampjes op in het vestje, hoe beter de training ging, hoe meer. Deze lampjes vormen vervolgens een energiebron voor een spel op de smartphone die de kinderen op een leuke manier hun doelen laat behalen.

Directe therapeutische ondersteuning

Astma en dysfunctionele ademhaling zijn veel voorkomende oorzaken van benauwdheid bij kinderen. Training van ademhaling in de thuissituatie kan ervoor zorgen dat kinderen minder benauwd zijn. De ademhalingstrainer maakt directe therapeutische ondersteuning hierbij mogelijk.

Samenwerking

In een multidisciplinair team van wetenschappers, artsen en ontwerpers onderzoekt dit project hoe een draagbare ademhalingstrainer ademhalingsparameters kan meten. Welke sensoren zijn geschikt om in een kledingstuk te integreren en geven bruikbare meetresultaten? En hoe kan het apparaat het kind motiveren om ademhalingsoefeningen te doen? Wanneer moet het kledingstuk feedback geven en kan een mobiele applicatie het oefenen leuker maken?

Prototypes

De eerste prototypes zijn geëvalueerd door kinderen en experts. Tien kinderen hebben in een ontwerpsessie hun eigen versie van het kledingstuk gemaakt. Een studie naar sensoren leverde informatie over nauwkeurigheid. Ook werden testen gedaan met een nieuwe manier om het kledingstuk druk te laten geven. Nieuwe prototypes worden nu ontwikkeld.

Het onderzoek is relevant voor kinderen en zij worden direct betrokken om het eindresultaat optimaal te laten aansluiten bij hun belevingswereld. Kinderen leren door te doen. De testen vinden plaats in een multidisciplinair team van artsen, wetenschappers en ontwerpers en laten zien dat je tot waardevolle (kennis)ontwikkelingen kunt komen door expertises te combineren.

Het onderzoek is in volle gang: er zijn resultaten te zien in de vorm van prototypes en evaluaties. In de komende maanden volgt er een werkend prototype die kinderen gaan uitproberen.

Dit project is een samenwerking tussen Universiteit Twente, Hogeschool Saxion, MST, ZGT, OCON, Hellen van Rees en Ben Bulsink met steun van Pioneers in Healthcare en Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)